MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Unge opsøger ikke selv nyheder, forlag med prisstigninger på vej og Zentropa med et stærkt regnskab. Hop med på vores catch-up med de vigtigste historier i ugen, der er gået.

Foto: Martin Kurt Haglund/INDBLIK

Folkemødet er blevet sparket i gang … og så ved vi, hvor revl og krat i store dele af den danske mediebranche befinder sig. Men alt handler ikke om aperol spritz og Magnus Heunickes DJ-færdigheder på Gæstgiveren. Der skal også være plads til denne uges briefing.

Vi begynder i bogverdenen, hvor Saxo ser ud til at have fundet et guldæg i form af at formidle salg af brugte bøger mellem bogtjenestens kunder. Hele fire pct. af det samlede salg for onlineboghandlen stod de brugte bøger for i marts.

Vi bliver hængende i forlagsbranchen, hvor sorte skyer kan trække sig sammen. Det skyldes, at papirpriserne er eksploderet, hvilket har sendt flere forlag ud i forsigtige løft af priserne på deres bøger.

Papirpriserne var også en af grundene til, at Aller Media i maj meddelte, at Dossier stod til lukning. Det mindre end et år efter, at magasinet var blevet relanceret og fik ny chefredaktør. Vi talte med Cecilie Ingdal, mediechef i Aller Trend om beslutningen.

Først med det sidste

Hurtigt videre til nyhederne. Eller i hvert fald nye rapporter om nyhederne.

For ifølge den internationale rapport Reuters Digital News Report falder danskernes interesse for nyheder.

Samtidig viser en anden undersøgelse – denne gang fra Kantar Gallup – at flere end 50 pct. af unge sjældent selv opsøger nyheder, hvilket på Folkemødet gav panderynker. Ikke på de unges vegne, men på gamle mediers vegne.

Og mens vi er ved folk, der ikke aktivt tilvælger noget, så smutter lige over til dem, der bare ikke gider længere. Netflix meddelte i foråret sit første fald på abonnementsfronten på globalt plan efter ti år med vækst. Det fald kan også ses i Danmark, hvor 12 pct. af danskerne inden for de sidste tre måneder har opsagt deres abonnement ifølge Yougov.

Skål for pokker

Hos Zentropa sprang champagnepropperne i mere end en forstand sidste år. Produktionsselskabet kunne nemlig præsentere et regnskab for 2021 med lutter sorte tal. Tal, der langt hen ad vejen skyldes succesen med filmen ”Druk”.

Derudover har brancheorganisationen Danske Biografer fået ny direktør i Michael Valentin. I det første interview med MediaWatch sagde Michael Valentin bl.a.:

”Jeg tror, vi står over for en ny guldalder for biograferne.”

Og som rosinen i denne uges mediepølse forlyder det, at kampen om annonceplaceringer på onlineplatforme som Facebook er blevet skærpet.

Ugens tal

1006 pct. er driftsresultatet steget hos det ni år gamle bogforlag Zara. ”Forlagets vækststrategi er lykkedes i 2021,” siger forlagets direktør og medstifter Anette Adelsbøll til MediaWatch.

Nyt på navnefronten

Christina Agger er ny journalistisk chef på TV 2. Hun kommer fra en stilling som redaktionschef på Avisen Danmark.

Mogens Blicher Bjerregård stopper som formand for det europæiske journalistforbund, EFJ.

Vibeke Toft, billedredaktør på Ritzau Scanpix, og Rikke Lund Kristensen, nyhedsredaktør og journalist på Ritzau, er indtrådt i nyhedsbureauet Ritzaus Bureaus bestyrelse som medarbejderrepræsentanter.

Emilie Foxil tiltræder en nyoprettet stilling politisk journalist på Christiansborg for TV 2 Fyn.

Thomas Kofoed Poulsen er ny distriktschef for DR Bornholm. Han kommer fra en stilling som redaktionsleder samme sted.

Gads Forlag har ansat to nye redaktører og to nye salgsprofiler. Anne Mette Palm som faglitterær redaktør, Jakob Slebsager Nielsen som redaktør inden for dansk og udenlandsk skønlitteratur, Anja Hvidberg Søderstrøm bliver ny salgskonsulent, mens Nya Guldberg får ansvar for salg af rettigheder til udlandet og filmatiseringer.

Karen Clement tiltræder 1. august som kommunikationschef hos Netcompany. Karen Clement er i dag pressechef i Forsvarsministeriet.

DR Ung ansætter pr. 1 august Morten Lübbert som ny kommissionerende redaktør med ansvar for udvikling og indkøb af tv-produktioner fra DR’s eksterne samarbejdspartnere til det nye P3. Han kommer fra en stilling som redaktør på TV 2 Play.

Katrine Vogelsang, fiktionschef på TV 2, skifter pr. 15. august til Nordisk Film, hvor hun skal være direktør for Nordisk Film Production.

Det læste vi i andre medier

Altinget fortsætter deres debatserie om arbejdsmiljøet i mediebranchen. I denne uge skriver Lars Novrup, direktør for People and Culture ved TV 2, at dårligt arbejdsmiljø bliver bekæmpet ved, at vi taler om problemerne og siger fra, når vi oplever noget, som ikke er ok.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Watch Medier opruster og udvider i Norge

Ansættelsen af nyhedsredaktør er en del af danske Watch Mediers norske søstermediers ekspansion. I løbet af 2022 skal han stå for lanceringen af to nye branchemedier.

45.000 så europæisk fodboldkamp hos lokalmedie

Redaktionschef kalder seertallene for ”rigtig flotte” i en lederartikel, efter at regionalavisen sikrede sig rettighederne til at vise Viborg FF’s Conference League-kamp på sin hjemmeside.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs