En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag31. maj 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag31. maj 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
"Det er et kæmpeproblem, at lovgivningen slet ikke er fulgt med den digitale udvikling, og at vigtige digitale områder er helt ureguleret eller meget sparsomt reguleret", sagde Søren Sandfeld Jakobsen, formand for Radio- og tv-nævnet og professor i medieret, denne uge til MediaWatch. | Foto: Joachim Adrian

Briefing: Ugen i mediebranchen

Afskedigelser i TV 2, lukningstruede ugeaviser i JFM og en længe ventet dom fra landsretten om landets to største outdoor-selskaber er blandt ugens nyheder i mediebranchen. Få overblikket her. 
  • Ny ejer forventer at få vendt Impact TV til et veldrevet selskab i 2024
  • Afskedigelsesrunde på TV 2 rammer 22 medarbejdere
Foto: Jesper Sunesen, Aller Foto & Video

Se og Hør har i 2023 set markant tab af Facebook-trafik

Bettina Aller er overdirektør i Aller-koncernen. | Foto: Jonas Olufson

Aller-familie undskylder for upassende indslag til personalefest

For abonnenter

Bonnier News udgiver bl.a. de svenske dagblade Expressen og Dagens Nyheter og ejer desuden den danske magasinforretning Bonnier Publications. | Foto: Christian Klindt Sølbeck/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Bonnier-koncernen skærer i nyhedsdivisions kommercielle afdeling

For abonnenter

Dansk Erhverv er kommet med 18 anbefalinger til kultur- og mediepolitik. | Foto: Louise Herrche Serup

Dansk Erhverv vil have ny momskategori for digitale medier

For abonnenter

"Vi har svært ved at forudse, hvad der sker om en måned. Det kan både blive bedre, og det kan blive meget værre," siger Frank Vilstrup, direktør for Consumer Magazines i Story House Egmont. | Foto: Egmont Publishing / Pr

Usikkerhed præger udsigterne for Egmont-magasiner i "hårdt år"

For abonnenter

  • Søren Søndergaard er en af kritikerne fra oppositionen af, at der ikke er indledt brede forhandlinger af en medieaftale endnu. | Foto: Jens Dresling

    Briefing: Ugen i mediebranchen

    Manglende medieforhandlinger, Podimos nyhedsambitioner, ny formand i R8dio, prisstigninger på Politiken og AI-værktøjer på Ekstra Bladet har sat præg på ugen i mediebranchen. Få overblik her.
  • Foto: Thomas Fredberg

    Svenske Femina øger digitale læsertal med ny udgivelsesstrategi

    ”Selvom vi har en mediebranche i tilbagegang, står Femina meget stærkt lige nu,” siger chefredaktør for det svenske magasin, der sidste år tabte printlæsere, men fik 61 pct. flere læsere digitalt.

    For abonnenter

  • “Vi følger op på trafikken på daglig basis. Det kan virke som en selvfølge for et nyhedsmedie, men det er det ikke nødvendigvis i magasin-verdenen,” siger Elisabeth Halmø, indholdsdirektør i Bonnier Publications, der her ses med chefredaktør for Illustreret Videnskab, Jonas Kuld Rathje. | Foto: PR/Bonnier Publications

    Illustreret Videnskab er blevet et nyhedsmedie: "Det er en ændring i måden, redaktionen arbejder på"

    Relancering med nyhedstæft har båret frugt, mener Bonnier Publications indholdsdirektør, der kalder det ”proof of concept” på digital omstilling af printmagasiner.

    For abonnenter

  • Den samlede positive udvikling kan tilskrives økonomisk fremgang i omkring halvdelen af fagmedierne. | Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix

    Analyse viser samlet fremgang for ti danske fagmedier

    Over de sidste fem år er antallet af medarbejdere på ti fagmedier samlet set vokset med 25 pct., og bundlinjen er blevet fordoblet. Det er dog ikke alle, der bidrager til den samlede fremgang. 

    For abonnenter

  • Foto: Pr/bonnier Publications

    Omstrukturering på magasinet Costume betyder farvel til chefredaktør og flere ansatte

    Et udfordret printmarked gør det nødvendigt at frigive ressourcer til det digitale sats, fortæller indholdsdirektør. Den danske og den norske redaktion skal fremover ledes af én chefredaktør. 

    For abonnenter

  • Lokale 'ja tak-tilbud' på supermarkedernes Facebook-profiler er i færd med at erstatte trykte annoncer, lyder det fra marketingchef i Coop. | Foto: Niclas Jessen/coop/pr

    Alternativ til tilbudsaviser lokker kunder i dagligvarebutikker

    Opslag på Facebook kan ”langt hen ad vejen erstatte trykte annoncer i lokale aviser”, lyder det fra seniormarketingchef i Coop. 
  • Lotta Cederbom, adm. direktør i Aller Media i Sverige. | Foto: Pr / Aller Media

    Aller Media lukker afdeling i Malmø og nedlægger stillinger

    Koncernen rykker en del af stillingerne til afdelingen i Stockholm. Nogle medarbejdere rykker med, mens andre stillinger bliver nedlagt eller outsourcet.

    For abonnenter

  • Michael Schumacher (i midten) er særligt er kendt for sin tid som kører for Ferraris Formel 1-hold. Han er en af de mest vindende kører i sportens historie | Foto: Thomas Wilmann

    Magasin fyrer chefredaktør efter falsk Schumacher-interview

    Redaktøren for Die Aktuelle udgav et interview med en kunstig intelligens, der svarede som Michael Schumacher.
  • Foto: Christian Falck Wolff

    Briefing: Ugen i mediebranchen

    Årsregnskaber fra bl.a. Frihedsbrevet, Nordisk Film og Saxo.com fyldte sammen med en række annoncører, der holder fast i Tiktok, ud i MediaWatchs spalter denne korte nyhedsuge.
  • Foto: Pr/akademikernes A-kasse

    A-kasse lancerer digitalt medie for medlemmer

    Akademikernes a-kasse udvider sit medlemstilbud med medie, der sætter spot på arbejdsliv og særligt dets forskellige faser samt hvordan, det i fremtiden kan se ud.

    For abonnenter

  • Denne uge var der nyt fra Bornholms Tidende, hvor chefredaktør Kristoffer Gravgaard kunne fortælle, at avisen i 2022 landede sit første overskud siden 2018. | Foto: Jacob Jepsen

    Briefing: Ugen i mediebranchen

    Milliontab i Heartbeats, årsberetning fra Berlingske Media, fremgang for Ekstra Bladet på læserfronten, og Zetland bruger investeringer til at jagte ny vækstfase. Endnu en uge i mediebranchen er gået.

    For abonnenter

  • ”Vi har ligesom alle andre medier oplevet, at færre og færre læser print. Og det er især vores unge medlemmer, som vi i højere grad får fat i digitalt, der fravælger magasinet," siger Journalistens chefredaktør, Christian Lindhardt. | Foto: Pr/journalisten

    Fagbladet Journalisten sænker udgivelsesfrekvens som led i spareplan

    De 750.000 kr., som fagbladet skal spare i både 2024 og 2025, er bl.a. opnået ved lavere udgivelsesfrekvens samt en medarbejder, der varsles ned i tid. 

    For abonnenter

  • Foto: Pr Aller Foto og Video

    Heartbeats har tabt millioner og igangsat turn around for at vende udviklingen

    Det digitale mediehus under Aller Media fik et underskud på over 7 mio. kr. sidste år, og der er igangsat en omstrukturering for at rette op på fejlslagen vækststrategi.

    For abonnenter

  • Foto: Screenshot

    AI-baseret billedtjeneste lancerer magasin

    Indholdet i det nye magasin er primært billeder genereret af tjenestens kunstige intelligens.

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Borberg

    Ledelser i Story House Egmont og Aller Media er tilfredse med ny overenskomst

    Magasin- og ugebladsdirektør i Story House Egmont kan endnu ikke sige, om lønstigninger isoleret giver anledning til besparelser. 

    For abonnenter

  • Anders Eriksson, adm. direktør i Bonnier News. | Foto: Pr/bonnier

    Bonnier vil have ny bestyrelse i magasinplatform - og større bid af aktier

    Platformen Readly skal væk fra børsen og blive mere integreret i Bonnier News, siger direktør til Dagens Media efter opkøb af aktiemajoritet.
  • Foto: Screenshot

    Mediet Ingeniøren får nye digitale klæder

    Teknologiens Mediehus har givet sit flagskibsmedie en visuel overhaling på nettet og i samme ombæring lanceret nyt bannersystem til visning af annoncer.
  • Christina Blaagaard har siden 2017 været adm. direktør i Teknologiens Mediehus. Inden da var hun EVP og digital direktør i Bonnier Publications. | Foto: Cecilie Bach

    Teknologiens Mediehus lander bedste resultat i 15 år

    Vækst på tværs af alle forretningsområder sendte omsætningen op med 11 pct., mens driftsresultatet endte på 12 mio. kr. - det bedste i mere end et årti. 

    For abonnenter

  • Foto: Pr/nordiske Medier

    Nordiske Medier sigter efter vækst trods usikre markedsforhold i 2023

    Mediehuset er kommet ”tilfredsstillende” ind i 2023, hvor adm. direktør Jesper Hansen spår, at selskabet bygger videre på toplinjen, selvom inflationen har lagt en dæmper på abonnementssalget.

    For abonnenter

  • Hos Aller Media stiger lønnen for de redaktionelle medarbejdere med 4,43 pct. over to år. | Foto: Pr Aller Foto og Video

    Aller Media og Story House Egmont indgår nye overenskomster med DJ

    De toårige aftaler betyder, at lønnen stiger for de redaktionelle medarbejdere i de to mediehuse. 

    For abonnenter

Seneste nyt

  • Fyens Stiftstidende får finansieret ny klimaredaktion af partnerskab – 30. maj
  • Meta lover handling efter bekymring fra britiske konkurrencemyndigheder – 30. maj
  • Nord Academic indgår partnerskab med universitet – 30. maj
  • Spareplan i Allente udmøntet - ti pct. forlader virksomheden – 30. maj
  • Direktør sparer på driften for at holde hånd under produktionen i Nordisk Film – 30. maj
  • Have Kommunikation udnævner ny vicedirektør – 30. maj
  • Fransk shippinggigant føjer endnu et medie til porteføljen – 30. maj
  • Telia forbyder Tiktok på arbejdstelefoner og computere – 30. maj
  • PR-virksomheden Friday overtager københavnsk influencerbureau – 30. maj
  • Tyske ejere trækker 30 millioner ud af Snowman Productions – 30. maj
  • Efter nedgang ventes Youtubes annonceomsætning at krydse 30 mia. dollar i år – 30. maj
  • Kulturminister vil have børns brug af bøger på dagsordenen – 30. maj
  • Twitter trækker sig fra frivillig EU-aftale mod misinformation – 27. maj
  • Kvinde taber sag om erstatning for skade i DR-program – 26. maj
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 26. maj
Flere nyheder

Job

  • Filmkonsulent for Børn og Unge

  • DR søger en ambitiøs og visionær Product Manager til DRTV

  • Digital marketing- og SoMe-specialist

  • Souschef til juraafdelingen i Copydan

  • Ambitiøs Key Account Manager til Fagbladet Folkeskolen ApS og lærerjob.dk

  • Digital journalist til ELLE (barselsvikariat)

  • Fagbladet FOA søger nyhedsredaktør

  • Office Assistant

  • Teknisk Supporter til TV 2 Fyn

  • Forlaget Alvilda-Karrusel søger Licensredaktør

  • Gider du grave lidt dybere?

Se flere jobs

Watch Job

  • Økonomichef til TV 2 Fyn

  • Leder til teamet for Karriere- og kompetenceudvikling

  • Office Assistant

  • Business Coordinator

  • IT Supporter

  • Mulighed for en alsidig HR-partner-rolle

  • Personal Assistant

  • IT-udvikler til Plesners IT-team

  • IT-medarbejder med ambitioner - DAHL i Viborg eller Aarhus

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret