Briefing: Ugen i mediebranchen

Et forlag med faldende flyvehøjde, en pris på åbning af DR’s kæmpearkiv, en omfattende fyringsrunde og en radiodirektør, der må se i øjnene at vigtig målsætning bliver svær at nå. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Fredag på en torsdag! Kan det blive meget bedre? Så betyder det mindre, at himlen er pletvis smågrå med regnvejrsskyer, der truer med at falde i baghold, når man mindst venter det.

Som traditionen byder, får du her et overblik over de forgangne dage i den danske mediebranche.

Vi begynder i DR’s støvede kanaler, hvor der gemmer sig indhold helt tilbage fra 1925. Onsdag satte Copydan Arkiv for første gang et beløb på bordet for, hvad det vil koste at åbne arkivet for offentligheden. 30 mio. kr. årligt lød udspillet.

DR var glad for, at der kommer et beløb på bordet, men DR-toppen mente dog ikke, at statsradiofonien skal stå med udgiften selv.

Innovation er en forudsætning for overlevelse og succes. Men hvordan arbejder medievirksomheder med innovation? Hvilke strategier, metoder og kompetencer sættes i spil? MediaWatch har talt med en række medier for at belyse innovationsindsatsen i mediebranchen. I denne uge bragte vi sidste artikel i serien, hvor vi hørte fra DR samt norske Schibsted.

Radio-boss erkender udfordringer

Vi bliver ved radiobølgerne, hvor Radio4-direktør, Anne-Marie Dohm, i den forgangne uge måtte erkende, at der bliver svært at nå stationens lyttermålsætning. Målet om de 350.000 lyttere i 2022 blev nævnt i Politiken i sidste uge, hvor det var første gang, Anne-Marie Dohm meldte ud om konkrete måltal.

Også Nordiske Medier har målsætninger, og dag kunne vi skrive, at nichemediehuset i løbet af de seneste tre år har øget sin abonnementsbase med over 40 pct. Opskriften? Ifølge adm. direktør Jesper Hansen handler det om et skarptskårent fokus på abonnementsforretningen og et arbejde med hele værdikæden.

Og så bevæger vi over i de lidt mere grå historier. Vi starter mod syd i Bruxelles. For på trods af, at EU har underlagt Rusland adskillige sanktioner i forbindelse med det russiske angreb på Ukraine, har russiske statsmedier fortsat adgang til interne og ofte fortrolige tekniske briefinger i en af unionens magtcentre, Europa-Kommissionen.

Opsigelser i Bonnier og nye kapital i TV 2-sager

Med et fingerknips er vi tilbage i Danmark. Vi begynder i Aarhus hos forlaget Modtryk, der netop har præsenteret sit årsregnskab. På trods af et år med nedgang i bruttofortjenesten, kom forlaget Modtryk ud af 2021 med et pænt millionoverskud på 7,7 mio. kr.

Hos Benjamin Creative på Frederiksberg har ugen ikke været spændende. Tirsdag blev otte medarbejdere opsagt i content marketing-bureauet, som hører under magasinhuset Bonnier Publications. Opsigelserne skete som følge af, at bureauet har mistet en stor kunde.

Derudover var der nyt fra en ny spiller på det danske podcastmarked. Podx vil udskære position gennem en ny forretningsmodel uden egen platform. Den nye virksomhed vil købe sig til medejerskab af uafhængige podcastproducenter og investere i formater, der kan krydse landegrænser, fortalte Podx-partner med fortid i tv-branchen.

Nent og TV 2 indgik i marts forlig i en årelang sag om TV 2’s misbrug af dominerende stilling i markedet og ulovlig statsstøtte. Men det betyder ikke, at staten kan undslå sig for at opkræve ulovlighedsrenter fra TV 2, lød det i et debatindlæg fra en af de få personer med størst indsigt i sagerne, Frands Mortensen, professor emeritus, dr.phil.

Ugens tal

28 år nåede Erik Bjerager at være ansv. chefredaktør på Kristeligt Dagblad. Han fratrådte officielt sin stilling torsdag.

Nyt på navnefronten

Nent har udnævnt nuværende finansdirektør i Eletrolux, Enrique Patrickson, til ny viceadm. direktør og finansdirektør i mediekoncernen. Han tiltræder til august.

Tilde Ziegler skifter til Forlaget Falco i en nyoprettet stilling som forlagskoordinator og redaktør.

Lotte Thor Høgsberg bliver kultur- og indholdschef i iværksætterhuset Female Founders House.

Anders Tranæs rykker til en stilling som direktør for strategi og kommunikation i produktionsselskabet M2.

Mikkel Riis-Jørgensen bliver ny pressechef i Nuuday.

Hans Chr. Kromann, der 1. marts tiltrådte som digital redaktør på TV 2 Fyn, er blevet udpeget som redaktionschef på tv-stationen i en generel ledelsesrokade.

Mette Granzau Kabel rykker teltpælene op hos Snowman Productions og rykker til en tilsvarende stilling Story Productions.

Det læste vi i andre medier

En af ugens mest interessante læseoplevelser fandt vi i Børsen. Her afdækker avisen, hvordan algoritmer påvirker vores kulturforbrug. På den positive side præsenterer algoritmerne os for for ting fra ikke-engelsktalende lande, men på den negative side risikerer algoritmerne at skabe ekkokamre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også