MediaWatch

Undersøgelse: Flere end 50 pct. af unge opsøger sjældent selv nyheder

Folkemøde 2022. Den vigtigste kilde til nyheder blandt unge er Tiktok og Facebook, og næsten halvdelen bemærker sjældent kilden, når de tilfældigt støder på nyheder på sociale medier. Det viser ny undersøgelse, som fredag formiddag var til debat blandt mediechefer og børne- og undervisningsministeren.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard, indholdsdirektør Lotte Lindegaard og folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Aslak Gottlieb. | Foto: Kit Lindhardt

Allinge | Når mange unge ikke selv opsøger troværdig journalistik, har de etablerede medier selv et stort ansvar for at finde en måde at nå ud til dem. Sådan lød det fra både TV 2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, og Karl Erik Stougaard, ansv. chefredaktør i Det Nordjyske Mediehus, til en debat om unges medieforbrug på Folkemødet på Bornholm fredag formiddag.

”Jeg ikke bekymret på de unges vegne men på de gamle mediers vegne. Der er noget, vi gør galt. Vi er nødt til at genoverveje, hvordan vi når ud til de unge, når de ikke vil ind til os. Vi tror på, vi har et produkt, som er vigtigt for de unge, men vi er ikke dygtige nok til at ramme dem, og det er et kæmpe problem for os,” lød det fra Karl Erik Stougaard.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs