En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag31. maj 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag31. maj 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Meta lover handling efter bekymring fra britiske konkurrencemyndigheder

Efter de britiske konkurrencemyndigheder har rejst bekymring om Metas brug af data fra annoncører på Facebook, lover Meta nu at forpligte sig til en række tilsagn for at imødekomme bekymringen. 
  • Meta taber 1,8 mia. kr. på salg af Giphy
  • Facebook-ejer får milliardbøde for dataoverførsler til USA

For abonnenter

Foto: Patrick T. Fallon

Telia forbyder Tiktok på arbejdstelefoner og computere

Kommunikationsbureauet Fridays partnerkreds efter overtagelse af Confetti CPH. | Foto: PR/Friday

PR-virksomheden Friday overtager københavnsk influencerbureau

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter nedgang ventes Youtubes annonceomsætning at krydse 30 mia. dollar i år

For abonnenter

(ARKIV / ILLUSTRATION) | Photo: Carlos Barria

Twitter trækker sig fra frivillig EU-aftale mod misinformation

"Det er et kæmpeproblem, at lovgivningen slet ikke er fulgt med den digitale udvikling, og at vigtige digitale områder er helt ureguleret eller meget sparsomt reguleret", sagde Søren Sandfeld Jakobsen, formand for Radio- og tv-nævnet og professor i medieret, denne uge til MediaWatch. | Foto: Joachim Adrian

Briefing: Ugen i mediebranchen

  • Foto: Jesper Sunesen, Aller Foto & Video

    Se og Hør har i 2023 set markant tab af Facebook-trafik

    Sidste år lå andelen af trafik til seoghoer.dk fra Facebook på 30 pct., men det er i 2023 ikke længere tilfældet. Som konsekvens af tilbagegangen gør bladet sig nu nye strategiske overvejelser. 
  • Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    Medier på tværs af verden bekymrer sig om fald i trafik fra Facebook

    Halvdelen af 20 udenlandske medier peger på arbejdet med Facebook-algoritmens uforudsigelighed, som en af de største udfordringer de mødte i 2022. 

    For abonnenter

  • Tiktok er med Tako den seneste udgiver af en AI chatbot. I februar lancerede Snapchat My AI, og i marts udgav Google chatbotten Bard. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    Tiktok tester ny chatbot

    Udviklingen af Tiktoks chatbot er på et tidligt stadie, og den testes på udvalgte brugere i Filippinerne. 

    For abonnenter

  • "Dagbladenes Bureau passer perfekt til Ritzaus rolle i den danske medieverden," udtaler Lars Vesterløkke er adm. direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau. | Foto: Stine Heilmann

    Ritzau opkøber Dagbladenes Bureau

    Det 103 år gamle bureau bliver del af Ritzau, hvilket ifølge formand for Dagbladenes Bureau vil styrke mulighederne for både medarbejdere og mediehuse. 

    For abonnenter

  • "IRM’s seneste prognose indikerer, at de hårde tider kan komme til at fortsætte også fremover," udtaler Madeleine Thor er direktør i IRM. | Foto: Pr / Irm

    Annoncemarkedet gik forventeligt tilbage i første kvartal

    Mens de digitale annonceinvesteringer fortsætter væksten, omend i lidt langsommere tempo end tidligere, faldt den samlede omsætning i markedet i årets første tre måneder.

    For abonnenter

  • Der er i den opdaterede standard arbejdet med yderligere standardisering af de oplysninger, der gives til brugerne i forbindelse med behandlingen af deres personoplysningers, skriver IAB Europe. | Foto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix

    IAB Europe lancerer opdateret branchestandard

    Den konstante udvikling i databeskyttelsesmyndighedernes retningslinjer betyder, at der også i TCF-rammen skal stilles højere krav til aktører på annoncemarkedet. 

    For abonnenter

  • Foto: Screenshot

    Google annoncerer nye AI-værktøjer til markedsføring

    De nye værktøjer udrulles først i USA og skal på sigt lanceres i flere lande. 

    For abonnenter

  • Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    Meta taber 1,8 mia. kr. på salg af Giphy

    Meta blev i efteråret pålagt at sælge søgemaskinen efter krav fra de britiske konkurrencemyndigheder. Salget medfører et betydeligt økonomisk tab på iver 80 pct. for Facebook-ejeren.

    For abonnenter

  • Foto: Pr/represented

    Influencerbureau udvider forretningen med nyt område

    Represented by Bloggers Delight bygger et nyt forretningsben inden for content- og SoMe-management på abonnementsbasis.

    For abonnenter

  • Foto: Patrick T. Fallon/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix forsøger at stoppe kontodeling mellem flere husstande

    En mail skal i første omgang gøre brugere opmærksomme på, at de deler en Netflix-konto med flere husstande.
  • Ifølge adm. direktør Anders Hørsholt beholder Astralis en minoritetsandel i Pixel.tv, fordi det er en virksomhed "med et positivt potentiale". | Foto: Astralis Group

    E-sportshold sælger ejerandel af dansk digital tv-platform

    E-sportsvirksomheden har skilt sig af med hovedparten af sin ejerandel i den digitale tv-platform Pixel.tv.
  • Foto: Peytz Mail/pr

    Første år på egne ben sætter sine spor hos Peytz Mail

    GDPR, sikkerhed og hosting af data fylder mere hos kunderne, og det skaber vækst hos Peytz Mail, der står bag masseudsendelser af nyhedsbreve og markedsføring.

    For abonnenter

  • Foto: Casper Holmenlund Christensen

    Computerworld fik spinkelt løft i første kvartal hvor Jobindex ellers tabte højde

    Fald i Jobindex’ annonceprodukter var primær årsag til, at selskabets samlede omsætning faldt med 13 pct. Men it-mediet Computerworld fik lille fremgang efter overtagelse af nichemedie i 2022.

    For abonnenter

  • Tiktok mener, et forbud strider mod selskabets ytringsfrihed. | Photo: Patrick T. Fallon/Ritzau Scanpix

    Tiktok sagsøger Montana efter forbud

    Den kinesisk-ejede app mener, at amerikansk delstat forbryder sig mod virksomhedens ytringsfrihed.
  • Samtidig vil portalen være en ”paraply” for eksisterende kildearkiver og databaser fra bl.a. Kvinfo, Dansk Industri og Kraks Blå Bog. | Foto: Colourbox

    Ny kildeportal skal øge repræsentation i medierne

    Næste måned bliver mediebranchen et søgeværktøj rigere. Målet er, at det ved slutningen af året skal rumme tusindevis af kvindelige og non-binære eksperter. 

    For abonnenter

  • Foto: Dado Ruvic

    Facebook-ejer får milliardbøde for dataoverførsler til USA

    Ifølge Wall Street Journal har EU-Kommissionen givet Meta en bøde på 1,3 mia. dollar for at overtræde GDPR-reglerne.
  • En højere aldersgrænse på sociale medier som Snapchat skal blandt andet beskytte børn og unge mod skadeligt indhold, lyder det fra SF. | Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    SF vil hæve aldersgrænsen for brug af sociale medier

    Lektor ved Aarhus Universitet er dog skeptisk over for SF-forslaget.

    For abonnenter

  • Søren Søndergaard er en af kritikerne fra oppositionen af, at der ikke er indledt brede forhandlinger af en medieaftale endnu. | Foto: Jens Dresling

    Briefing: Ugen i mediebranchen

    Manglende medieforhandlinger, Podimos nyhedsambitioner, ny formand i R8dio, prisstigninger på Politiken og AI-værktøjer på Ekstra Bladet har sat præg på ugen i mediebranchen. Få overblik her.
  • Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    OpenAI lancerer ChatGPT som app

    Indtil videre er appversionen af chatrobotten kun tilgængelig i USA, men en bredere udrulning er på tegnebrættet. 

    For abonnenter

  • "Vi vil gerne lægge pres på medierne, så de bliver dygtigere til at fjerne det skadelige indhold. De gør i forvejen en ret stor indsats, hvis ikke, ville det jo gå helt amok. Men vi vil styrke den danske vinkel,” siger Thomas Kragh, som er direktør i DAOM. | Foto: Christoph Dernbach/AP/Ritzau Scanpix

    Daom skyder gang i oprydningsarbejde i digitalt annoncemiljø

    ”Det er i praksis nærmest umuligt at kontrollere, hvor ens reklamer ender med at ligge,” siger Daom-direktør, som derfor har meldt foreningen under fanerne i det globale samarbejde Garm.

    For abonnenter

Seneste nyt

  • Fyens Stiftstidende får finansieret ny klimaredaktion af partnerskab – 30. maj
  • Meta lover handling efter bekymring fra britiske konkurrencemyndigheder – 30. maj
  • Nord Academic indgår partnerskab med universitet – 30. maj
  • Spareplan i Allente udmøntet - ti pct. forlader virksomheden – 30. maj
  • Direktør sparer på driften for at holde hånd under produktionen i Nordisk Film – 30. maj
  • Have Kommunikation udnævner ny vicedirektør – 30. maj
  • Fransk shippinggigant føjer endnu et medie til porteføljen – 30. maj
  • Telia forbyder Tiktok på arbejdstelefoner og computere – 30. maj
  • PR-virksomheden Friday overtager københavnsk influencerbureau – 30. maj
  • Tyske ejere trækker 30 millioner ud af Snowman Productions – 30. maj
  • Efter nedgang ventes Youtubes annonceomsætning at krydse 30 mia. dollar i år – 30. maj
  • Kulturminister vil have børns brug af bøger på dagsordenen – 30. maj
  • Twitter trækker sig fra frivillig EU-aftale mod misinformation – 27. maj
  • Kvinde taber sag om erstatning for skade i DR-program – 26. maj
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 26. maj
Flere nyheder

Job

  • Filmkonsulent for Børn og Unge

  • Ambitiøs Key Account Manager til Fagbladet Folkeskolen ApS og lærerjob.dk

  • Office Assistant

  • Teknisk Supporter til TV 2 Fyn

  • Digital journalist til ELLE (barselsvikariat)

  • Digital marketing- og SoMe-specialist

  • Souschef til juraafdelingen i Copydan

  • Forlaget Alvilda-Karrusel søger Licensredaktør

  • DR søger en ambitiøs og visionær Product Manager til DRTV

  • Fagbladet FOA søger nyhedsredaktør

  • Gider du grave lidt dybere?

Se flere jobs

Watch Job

  • IT-medarbejder med ambitioner - DAHL i Viborg eller Aarhus

  • Økonomichef til TV 2 Fyn

  • Business Coordinator

  • Mulighed for en alsidig HR-partner-rolle

  • Personal Assistant

  • Leder til teamet for Karriere- og kompetenceudvikling

  • IT-udvikler til Plesners IT-team

  • IT Supporter

  • Office Assistant

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret