Briefing: Ugen i mediebranchen

JP/Politikens Hus præsenterede regnskabstal og køber Ritzau Finans, Discovery får ny øverste ansvarlige for den nordiske forretning, og tal fra Kreativitet & Kommunikation viste tocifret procentuel nedgang i mediebureauernes annonceindkøb. Kom med på en overflyvning over ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.
JP/Politikens Hus var i fokus i ugens løb først med regnskab torsdag med JP/Politikens Erhvervsmediers opkøb af Ritzau Finans fredag. | Foto: Marius Renner
JP/Politikens Hus var i fokus i ugens løb først med regnskab torsdag med JP/Politikens Erhvervsmediers opkøb af Ritzau Finans fredag. | Foto: Marius Renner

Januar lakker mod enden, og det samme gør endnu en uge i 2021. Du får hér overblikket over, hvad der har rørt sig i den danske mediebranche den sidste uges tid.

Vi begynder ved JP/Politikens Hus, der torsdag præsenterede regnskabstal for 2020. Omsætningen gik en smule frem, mens overskuddet dykkede - dog ikke så meget, som medieselskabet havde regnet med. Adm. direktør Stig Ørskov berettede om en samlet forretning, der lægger stadig mere af vægten på abonnementsindtægter og varslede, at opkøb var under opsejling.

Fredag kunne JP/Politikens Hus så præsentere et opkøb. Det sker i regi af JP/Politikens Erhvervsmedier, som køber Ritzau Finans. Den hidtidige ejer, Ritzaus Bureau, vil investere i og udvikle andre områder af bureauets aktiviteter, mens den nye ejer ikke varsler paladsrevolutioner med ejerskiftet.

Regnskabstal var der også fra Radio ABC. Resultatet i 2019/20 steg, og det skyldtes bl.a. besparelser og et stabilt salg af reklameplads i radioen, forklarede adm. direktør Ole Søndergaard.

Nordisk direktør forlader Discovery

Hos Discovery Networks er der for anden gang på kort tid nyheder om den øverste ledelse. Nicklas Norrby, der efter en omorganisering i september blev nordisk topchef for tv-koncernen, forlader posten, der i samme ombæring nedlægges. Ansvaret for den nordiske forretning overtages af James Gibbons, som hidtil var Nicklas Norrbys chef som topchef for Discovery i Storbritannien og Norden. Ændringen på direktørposten får ikke nogen betydning for Discoverys danske organisation, lød det fra selskabet.

Annoncemarkedet var under pres fra coronakrisen i 2020. Det viste sig onsdag i Kreativitet & Kommunikations tal for bureauernes medieinvesteringer sidste år. De faldt med 10 pct., som var lavere end frygtet midtvejs på året.

Tal var der også fra en række public service-medier. De blev i 2020 af Kulturministeriet bedt om at redegøre for, hvordan mandlige og kvindelige værter aflønnes, og de tal har DR, TV 2 og de otte TV 2 Regioner givet ministeriet et nærmere indblik i.

Udsigt til cookie-farvel

I den digitale verden er tredjepartscookies på vej på lossepladsen. Google, som vil skrotte cookies i 2022, løftede i ugens løb lidt af sløret for, hvordan techselskabet vil håndtere en fremtid uden cookies.

Podcast får bedre og bedre fat i befolkningen i Danmark, og sidste år lyttede 26 pct. af befolkningen ugentligt til en eller flere podcast. Et nærmere kig på tallene viser, at Region Hovedstaden er den del af landet, hvor podcastlytningen er mest udbredt.

Podcast producerer MediaWatch også. I denne uges udgave af Indslag var Ane Cortzen vært, og hun zoomer ind på produktionsselskabers leverance af indhold til streamingtjenester.

Hos Ereolen, som er bibliotekernes digitale udlånsplatform, blev der langet flere e- og lydbøger over disken i 2020. Udlånet steg med 35 pct., viser en optælling, som MediaWatch har foretaget.

Selskabet Indieframe, der står bag en platform til salg og håndtering af billed- og videoindhold, har fået tilført frisk kapital. 1,9 mio. kr. er skudt ind i selskabet.

Ugens tal

12 – Det er antallet af krænkelsessager, som Christian Jensen i alt har haft forbi sit bord i sin tid som ansv. chefredaktør for Politiken, fortalte han torsdag til Ekstra Bladet.

12 – Så mange lokalredaktioner hos dagblade er der forsvundet i Region Midtjylland de sidste ti år, viser en rapport, som journalistisk fellow ved Syddansk Universitet Anders C. Østerby har skrevet. På landsplan er det næsten hver fjerde lokalredaktion, der er forsvundet hos dagblade i perioden.

Nyt på navnefronten

Vi tager den lige igen for en sikkerheds skyld: Nicklas Norrby stopper som adm. direktør for Discovery Networks i Norden. Jobbet nedlægges, og ansvaret for den nordiske forretning overgår til James Gibbons, topchef for Discovery i Storbritannien og Norden.

Tanja Nyrup Madsen skifter titlen som redaktionschef hos Mandag Morgen ud med jobbet som chefredaktør samme sted. Hidtidig tværgående chefredaktør Lisbeth Knudsen bliver strategidirektør, mens Jakob Nielsen, chefredaktør for Altinget, forsætter som ansv. chefredaktør for hele Alrow Media.

Kristine Lund Karlsson bliver chefredaktør hos Aller Media for en nyoprettet redaktion og et kommende digitalt produkt. Hun kommer fra et job som redaktionschef og kreativ programudvikler hos Eddy Media.

Berlingske Media har hyret Jacob Fischer-Nielsen som ny chef for B-Impact i Berlingske Medias kommercielle afdeling. Han har senest været chef for branded content hos TV 2, som han har været ansat hos i 13 år.

Hos Berlingske bliver Chris Kjær Jessen politisk redaktør. Han er i dag souschef på indlandsredaktionen samme sted og afløser Pia Glud Munksgaard, der i 2020 meddelte, at hun skifter til DR.

Podcastredaktør Rasmus Mark Petersen får ny titel hos Loud og skal fremover være digital direktør.

Bonnier Publications har hyret Karen Westman Hertz som chef for en nyoprettet redaktionel udviklingsafdeling. Hun har senest stået i spidsen for Microsoft News Danmark.

Charlotte Harder skifter fra Folkekirkens Nødhjælp til Dansk Journalistforbund, hvor hun bliver kommunikations- og pressechef.

Niels Overgaard bliver 1. marts kommunikationschef hos Gyldendal. Han er i dag chef for bæredygtighed hos PFA.

Børsen ændrer på holdopstilling i den redaktionelle ledelse. Claus Skovhus bliver ny nyhedschef og en del af den redaktionelle ledelse. Han afløser for Peter Trads, der skifter til Zetland. I den træder også Mette Winkler, hidtidig online redaktør, ind og får titel af chef for digitalt engagement. Redaktørposten overtages af Nicoline Kjelland, der hentes tilbage til Børsen efter et ophold hos Ritzau Finans.

Bogmarkedet får ny ejer og udgiver 1. februar, når Kristian Sondt træder til. Ejerskiftet betyder samtidig, at chefredaktør Christen Bonde, der har bestredet posten siden 2018, forlader bogbranches fagblad.

Nuuday, der bl.a. står bag Yousee, får ny HR-direktør i skikkelse af Maj Britt Andersen, der er hentet fra Carlsberg.

Det læste vi i andre medier

Låneguide hos Ekstra Bladet og Jyllands-Posten møder hård kritik fra eksperter, skrev Politiken torsdag. Jyllands-Posten har valgt at fjerne den, mens Ekstra Bladets er blevet ændret.

Som nævnt talte Ekstra Bladet i ugens løb med Politikens ansv. chefredaktør, Christian Jensen, om krænkelsessager på avisen. Det kan du læse – og se – hvordan der udspillede sig i artiklen her.

Kulturminister Joy Mogensen (S) talte i ugens løb med Avisen Danmark og satte ord på sine overvejelser forud for de ventede forhandlinger om et nyt medieforlig.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også