Briefing: Ugen i mediebranchen

Jyllands-Posten søsætter ny lokalsatsning i det østjyske, Gyldendal og Danske Medier skifter ud i toppen, og Allers topchef sætter print mere på bagsædet. Her får du posen med de bedste, blandede mediegodter fra ugen, der er gået.
Jyllands-Posten med chefredaktør for den digitale omstilling, Marchen Neel Gjertsen i spidsen, udvider med nye digitale, lokalmedier i det østjyske. | Foto: Kasper Heden Andersen
Jyllands-Posten med chefredaktør for den digitale omstilling, Marchen Neel Gjertsen i spidsen, udvider med nye digitale, lokalmedier i det østjyske. | Foto: Kasper Heden Andersen

Afslutningen på endnu en - for de fleste afkortet - uge i Mediedanmark er nået, og dermed er det tid til en frisk opsummering af de vigtigste nedslagspunkter. Lad os komme i gang!

Vi lægger ud med Jyllands-Posten, som tirsdag løftede sløret for avisens plan om at knopskyde med fire selvstændige digitale lokalmedier efter sommerferien i Horsens, Randers, Vejle og Viborg i et forsøg på at opbygge brugerbetalt lokaljournalistik.

Chefredaktør Marchen Neel Gjertsen, der har ansvar for avisens digitale omstilling, sætter i interviewet her ord på ambitionerne med satsningen og baggrunden for den. Samtidig afviser hun, at JP/Politikens Hus antænder en aviskrig med Jysk Fynske Medier, som allerede er tilstede med lokalmedier i de fire byer og for nyligt har luftet planer om at opruste på den digitale lokaljournalistik - men kalder det "sund konkurrence".

Fra en ny mediesatsning hopper vi over til en anden, nemlig den nystiftede radiovirksomhed R8dio, som flere tidligere Radio24syv-folk står bag. R8dio skal være rent internetbaseret og lægger "inden længe" ud med at udkomme i en nyudviklet app, hvilket ifølge bestyrelsesformand Mikael Bertelsen er både billigere og hurtigere end DAB og FM.

Aller Medias adm. direktør Charlotte Riparbelli, som tiltrådte posten for godt et år siden, meldte i et stort interview til MediaWatch klar til at gentænke forretningsfundamentet i det familieejede bladhus. Koncernen skal geares til en fremtid, hvor udgivelsesplatforme og formater er sekundært.

Regnskabsregn

I løbet af ugen blev vi klogere på 2020-resultaterne i en række medievirksomheder. Det blev et millionminus for Story House Egmont - tidligere Egmont Publishing Danmark - som for andet år i træk lukkede regnskabsbøgerne med et abonnementssalg i fremgang, som dog ikke kunne opveje tabet i annoncesalget på grund af corona i 2020.

Også Informations regnskab viste løft i abonnementsbasen - og det mere end opvejede annoncefaldet. Bundlinje, som nåede op på 133,6 mio. kr - det højeste i fem år. Til gengæld endte driftsresultatet i minus på grund af investeringer og øgede lønudgifter.

Produktionsselskabet Apple Tree Productions, som sidste år fik sin debut på Netflix med serien "Equinox", landede akkurat sit første smalle overskud sidste år. Ifølge medstifter og driftsdirektør Lars Hermann har Netflix sagt nej til en sæson 2, hvilket svækker forventningerne til 2021 - men ambitionerne for væksten på den længere bane er høje, lyder det.

Det Monday Media-ejede produktionsselskab Koncern TV havde et svært 2020, hvor kollektiv lønreduktion og hjælpepakker hev bundlinjen op over nulpunktet. Stigende efterspørgsel fra tv-stationerne gør, at 2021 ifølge adm. direktør Lars Seidelin ser væsentligt bedre ud.

Direktører stopper i Danske Medier og Gyldendal

Der blev skiftet ud på direktionsgangen i et af landets største forlag Gyldendal i denne uge, hvor den mangeårige koncerndirektør Bjarne Ponikowski er fratrådt med begrundelsen fra bestyrelsen om, at der er behov for mere forretningsudviklende kræfter på posten. Forlagets adm. direktør, Morten Hesseldahl, satte efterfølgende ord på, hvad der ligger bag beslutningen. "Vi forsøger at gribe forlæggergerningen an på helt anden vis, end man tidligere har gjort," lyder det.

Også i Danske Medier blev der sagt farvel til den adm. direktør Louise Brincker, som træder tilbage efter knap to år. Afskeden kommer kort tid efter, at Danske Medier Arbejdsgiver blev lagt sammen med Dansk Erhverv. Netop det træk gør, at Danske Medier skal have langt større fokus på interessevaretagelse fremover, siger Danske Mediers formand Jesper Rosener.

Dette var også ugen, hvor kulturminister Joy Mogensen (S) fortalte, at regeringen har tænkt sig at omfordele mediestøtten til fordel for lokalmedierne som led et udspil om at styrke lokalsamfundene. Danske Medier og Journalistforbundet roser udmeldingen, men sidstnævnte advarer mod, at mediestøtten alligevel ender i de samme kasser.

Nyt på navnefronten

Kristoffer Eriksen, som i sidste uge forlod sin stilling som chefredaktør på Ekstra Bladet, skal være chefredaktør i Mads Brüggers nye medievirksomhed Mediehuset Friheden.

Gyldendals mangeårige koncerndirektør Bjarne Ponikowski er fratrådt sin stilling som følge af en bestyrelsesbeslutning.

Jonas Frydenberg Oddersmose skal være ny adm. direktør for eventselskabet Alive, som er en del af Aller Media.

DR's faktatjekprogram "Detektor" får ny vært i skikkelse af Adina Ren, som erstatter Camilla Stampe, som er skiftet til TV 2.

Den adm. direktør for edtechselskabet Clio, Jesper Eiby Christoffersen, stopper på posten og rykker videre til markedsføringsvirksomhed Group Online.

Tommy Zwicky skal fra 1. august være ny redaktionschef på TV Midtvest. Han har senest haft en stilling som kommunikationschef i teleselskabet Huawei, og er tidligere redaktør på JP/Politikens Hus' Børneavisen.

Louise Brincker er fratrådt stillingen som adm. direktør i Danske Medier.

Anders Langballe har fået nyt job i Dansk Ejendomsmæglerforening, hvor han bliver kommunikationschef.

TV 2 News får en ny vært, Mads Frimann, som er hentet internt i virksomheden, hvor han senest har været politisk reporter på hovedkanalen og News.

Zetlands tidligere direktør og medstifter Jakob Moll skal i sensommeren til Boston for at tage hul på et fellowship på Harvard University.

Adm. direktør for Allers trykkerivirksomhed, Jesper Jungersen, bliver ny vice president i den europæiske brancheforening Intergraf.

Ugens tal

4,1 mio. Så mange fysiske og digitale udlån blev der foretaget fra danske folkebiblioteker og Ereolen i første kvartal 2020. Det er et fald på 45 pct. fra første kvartal 2020, hvilket kan tilskrives coronakrisen, hvor bibliotekerne i perioder lukkede for det fysiske udlån. Til gengæld er det digitale udlån i sig selv steget med 42 pct. til 2,3 mio. udlån i første kvartal 2021.

Det læste vi i andre medier

Det står nu klart, at Amazon overtager Hollywood-filmstudiet Metro-Goldwyn-Mayer, MGM, i en megahandel til 51 mia. kr. Variety har samlet fem centrale spørgsmål og svar om handlen - bl.a. om hvilket indhold der egentlig følger med, og hvad der nu skal ske med det.

Den amerikanske stjerneforsker og politolog Francis Fukuyama tordner i et interview med Jyllands-Posten mod tech-giganter som Facebook, Twitter og Googles magt over den politiske samtale og algoritmernes påvirkning af os, der bruger de sociale medier. Det er interessant læsning, som måske kan presses ind i et weekendfrirum.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu