Udskiftning på direktionsgangen: "Gyldendal er i dag et helt andet forlag, end det var for få år siden"

Det skal et mere fast tag i økonomi og organisation, for at drive Gyldendals udvikling fremadrettet, siger adm. direktør efter afskedigelsen af koncerndirektør Bjarne Ponikowski.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Dagens ledelsesmæssige udskiftning i Gyldendal har bestyrelsen som afsender, men direktionens blåstempling. Det bekræfter adm. direktør Morten Hesseldahl over for MediaWatch.

”Det er selvfølgelig en beslutning, jeg har været inde over,” siger Morten Hesseldahl og forklarer:

”Gyldendal er i dag et helt andet forlag, end det var for få år siden. Vi forsøger at gribe forlæggergerningen an på helt anden vis, end man tidligere har gjort. Vi skal have hele organisationen til at tage del i at være forlægger, så det ikke kun er på redaktionen, og der derudover er nogle back office-funktioner."

Behovet for nye kræfter på posten udspringer ifølge topchefen af den forandring af Gyldendals organisation, som Morten Hesseldahl bebudede allerede tilbage i 2018, omkring et halvt års tid efter sin tiltrædelse, og som siden har været fundamentet for både nye forretningsområder og opkøb. Det er sket sideløbende med overhalingen af den interne tilgang til forlagsarbejdet, som topchefen dengang gav udtryk for, der var behov for - og som nu også er grundlaget for udskiftningen i direktionen.

"Vi forsøger at organisere os og udvikle nye forretningsområder, med henblik på at det digitale hænger sammen med økonomi, som hænger sammen med salg, som hænger sammen med det redaktionelle osv. Vi organiserer os i dag på tværs af huset i teams," siger Morten Hesseldahl og fortsætter:

"Så det er en helt anden måde at gå til sagen på end tidligere. Derfor ser vi også på, hvilket hold der er det bedste, til at drive den udvikling i huset. Bjarne har været fantastisk gennem alle årene til at være det samlende punkt, når det kom til det organisatoriske og økonomien. Men vi har brug for en med større fokus på forretningsudviklingen, end der lå hos Bjarne. Derfor er der truffet den beslutning, som der er."

Kan ikke trække på tidligere organisering

Der er ikke på forhånd linet en ny direktør op. Ifølge bestyrelsen forventes en ny udnævnelse først at falde på plads på den anden side af sommerferien. Men hvad leder Morten Hesseldahl og bestyrelsen efter i en ny direktør, der skal overtage ansvaret for bl.a. den økonomiske styring og digitale udvikling af forlaget?

"Vi er nødt til at kunne møde publikum på en anden måde, end hvordan det tidligere har været. Det kræver en ledelse, som er opmærksom på, hvor de nye muligheder er, og som kan udvikle nye forretningsområder."

"Vi skal være relevante for fremtidens boglæsere og -lyttere, så helt grundlæggende er der også tale om en anden type udgivelser. Det er ikke længere kun den trykte bog. I dag kan det være alt lige fra podcasts til lydbøger, e-bøger og andre måder at møde læserne på," siger Morten Hesseldahl.

Giver det også anledning til at eventuelt dele arbejdsopgaverne på direktørgangen anderledes op?

"Det er naturligt, vi også ser på det i samme anledning. Men nu ser vi først og fremmest på, hvem der kan finde på at lægge billet ind, og så tager vi den derfra."

"Vi vil have økonomien og det digitale helt ud i forretningsområderne, så vi leder efter en, som helt overordnet forstår, hvad det vil sige, at det skal handle om at være med til at udvikle den nye tids produkter."

En anden type færdigheder

Derfor er det heller ikke nødvendigvis en ny direktør med baggrund i forlagsbranchen, som forlaget efterlyser, fortæller Morten Hesseldahl.

"Det gør bestemt ikke noget, hvis det er en, der har forstand på indhold, kultur og litteratur. Men det er en anden type færdigheder, vi er ude efter her. Det behøver heller ikke være en fra IT-Universitetet konkret, men det skal være en, som forstår, hvad digitaliseringen betyder. Det er en, der har et meget strategisk blik, vi er ude efter.”

Bjarne Ponikowski var den sidste mand i direktionen, der også var en del af den øverste del af organisationsdiagrammet under tidl. adm. direktør Stig Andersen. Dermed er en form for generationsskifte omkring bordet også gennemført.

"Det er i hvert fald det, der er sket. Men det er jo ikke så mærkeligt, man skifter ud på nøgleposter og søger et hold i ledelsen, som naturligt falder ind i udviklingen, forlaget gennemgår," siger Morten Hesseldahl.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også