Briefing: Ugen i mediebranchen

Hul i ny momslov, udskydelse af ny model for bibliotekspenge, en mulig omlægning i Berlingske Media-ledelsen og et par årsregnskaber har været med til at farve himlen over Mediedanmark denne uge. Få et overblik med ugens briefing.
Foto: PR/Berlingske Media
Foto: PR/Berlingske Media

Sommeren er med al tydelighed rykket vores nordlige breddegradder et skridt nærmere i den forgangne uge, og det er svært at have lyst til andet end at slupre ting med isterninger i. Men ak, verden drejer, og kedlerne koger ufortrødent i mediebranchen, og du kan komme up to date, inden terassen kalder, lige her.

Vi begynder på Amager. For der var mere end almindelig bevågenhed på Kommunikationsforum og Dansk Journalistforbunds konference KOM22, hvor Berlingske Medias topchef Anders Krab-Johansen var på scenen i en halv times tid.

Her nåede han både at vende sin håndtering af #metoo-afsløringerne af daværende chefredaktør på B.T. Michael Dyrby og den rapport, som Frihedsbrevet afslørede, at han har fået lavet om medarbejdere og mediepersoners adfærd på sociale medier. Her varslede han bl.a. en ”professionalisering” af koncernens øverste ledelse.

KOM22 og destilleriet The Plant dannede også bagtæppe for en debat mellem kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) og Facebooks chef for public policy i Norden og Benelux, Martin Ruby. I debatten udtrykte kulturministeren bl.a., at vestlige lande har haltet bagefter på regulering af techplatforme som Facebook, mens Martin Ruby slog på, at medier og politikere er blinde for de ændringer, som er gennemført de senere år.

Nå, nok om Amager, vi må videre til en anden dejlig dansk ø.

Rødgrønne tal og papirkrise

Sidste år endte nemlig med endnu et underskud på Bornholms Tidende, solskinsøens største avis. En sparerunde og ny strategi skal dog vende udviklingen, og ledelsen forventer overskud i år. Det er også helt nødvendigt, lyder det fra ansv. chefredaktø Kristoffer Gravgaard. ”Vi står på en brændende platform, og vi skal have det til at løbe rundt”.

2021 var et særdeles godt år for Kristeligt Dagblad, som landede et historisk stort resultat. Omsætningen voksede med knap fem pct. fra 147 mio. kr. i 2020 til 155 mio. kr. i 2021. Ifølge afgående ansv. chefredaktør og adm. direktør Erik Bjergager venter der dog et mere moderat resultat i 2022 grundet bl.a. stigende priser på papir.

Han er ikke den eneste, der ser med bekymring på papirkrisen, som bølger over et bredt udsnit af mediebranchen netop nu.

Der er fortsat stor usikkerhed på papirmarkedet, til trods for at arbejdet hos en af Europas største papirfabrikker, Finske UPM, er genoptaget efter flere måneders strejke. Vi talte tirsdag med tre af landets største magasin- og bladhuse, som alle så papirkrisen smitte af på årets bundlinje.

Moms, annoncer og bibliotekspenge

Det er ikke kun papirpriser, der er usikkerhed om. Mandag landede en uvildig undersøgelse i Skatteudvalget, som skød hul i Skatteministeriets præmis om, at en EU-dom tvinger Danmark til at kvitte momsfritagelsen på kunstnerisk virksomhed – en ændring der vil koste mediebranchen millioner. Derfor har Enhedslisten og Venstre kaldt skatteminister Jeppe Bruus (S) i samråd.

Vi bliver ved det politiske. Efter en høringsproces fastslog kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen tirsdag, at høringen ikke har givet anledning til at trække i land. Derfor er det planen at udskyde ny model for fordeling af bibliotekspenge, så den i højere grad tilgodeser brugen af digitale bøger til 2024. Den nye model skulle oprindeligt træde i kraft i år.

Danske annoncører forventede egentlig en vækst på op til fem pct. i markedet i 2022. Men i lyset af bl.a. stigende inflation, faldende forbrugertillid og krigen i Ukraine, lyder prognosen nu mere beskeden. Forstå baggrunden, her.

Vi slutter af hos TV 2, hvor indholdsdirektør Lotte Lindegaard løftede sløret for, hvordan broadcasteren skal tiltrække flere unge brugere og seere. TV 2 har ikke godt nok fat i de 20-30 årige aktuelt, og derfor er der blevet omlagt på de indre linjer og planer om en komplet relancering af ungetilbuddet efter nytår i sigte.

Ugens tal

43,1 pct. af danskerne svarer i en rundspørge fra Wilke, at de ikke bakker op om at sende flere penge til DR, mens 39,8 pct. svarer ja til samme spørgsmål.

Nyt på navnefronten

Den tidligere kulturredaktør på Berlingske og nuværende kulturkommentator og kritiker Anne Sophia Hermansen stopper nu helt på avisen og rykker til Weekendavisen.

Produktchef hos Politiken Troels Ellegaard Hansen bliver ny redaktionschef for digitale nyhedsprodukter i DR.

Stine Skriver er ny redaktør på FødevareWatch.

Advokat Miriam Michaelsen er udpeget til ny formand for Medierådet for Børn og Unge.

Rune Jungberg stopper som kommunikations- og CSR-direktør hos Jysk-koncernen og Lars Larsen Group.

Kim Schou skal være Informations nye digitale redaktionschef.

Nikolaj Opstrup har forladt direktionen i Bonnier Publications og fratrådt sin stilling som digital direktør og viceadm. direktør.

Podimos globale chef for børn og indholdspartnerskaber, Henriette Høj Gharib, er stoppet.

Peter Hagmund har valgt at stoppe på posten som chefredaktør på Helsingør Dagblad.

Kommunikationschefen for Carlsberg Group, Nina Brønden Jakobsen, fratræder sin stilling.

Martin Bradley er blevet afløst som medlem af Nuudays bestyrelse af Susana Leith-Smith.

Simon Leed Krøs er ny kommunikationschef i RGS Nordic.

Læst i andre medier

Debatten om lukning af Radio24syv var hård og brutal. Nu indrømmer flere af DF-politikere, hvis krav om udflytning af radiostationen reelt set var var dødsstødet, at det var en fejl. ”Det var en stor fejl, vi begik dengang, og det er en bred erkendelse i partiet i dag,” sagde DF-folketingsmedlemmet Søren Espersen tidligere på ugen til Berlingske.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også