MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nedjustering fra dansk forlagskæmpe, glæde i Store Kongensgade om bekymringer om medieforhandlingerne.

Foto: Emma Sejersen

Ah, weekend! Og typisk dansk forårsvejr med sol, byger, skyer og så lidt sol igen i sigte.

Inden, du får glæden af at nyde timerne væk fra arbejdsskærmen, får du her et overblik over ugen i Mediedanmark.

Vi begynder i Klareboderne i København, hvor Gyldendal måtte erkende, at de er kommet sværere fra start i 2022 end forventet. Det betød en nedjustering af driftsresultatet på 28 mio. kr. Prognosen ligger nu på mellem 0 og 15 mio. kr. for de fortsættende aktiviteter, hvis ikke salgsprovenu medregnes.

Gyldendal er presset fra flere vinkler, som ligger til grund for nedjusteringen.

Overskud hos Nent, Lolland-Falster og Ritzau

I Store Kongensgade hos Ritzaus Bureau var der anderledes velsmagende boller på suppen. Nyhedsbureauet kunne for 2021 både præsentere et historisk stort overskud og udbetale et udbytte på 57 mio. kr. til sine ejere.

Overskuddet skyldes bl.a. frasalget af Ritzau Finans til JP/Politikens Erhvervsmedier, men samtidig kunne adm. direktør Lars Vesterløkke forklare, at nyhedsbureauet oplever vækst på andre områder end den klassiske mediebetjening. Udsigterne for 2022 er gode, da de tilbageværende omsætningsdrivere fortsat leverer, men det bliver et ”omstillingsår,” lød det bl.a. fra direktøren.

Der var ligeledes god stemning, da Nordic Entertainment Group (Nent) fremlagde kvartalsregnskab tirsdag. En omsætningsvækst på lige knap to cifre, 778.000 nye betalende Viaplay-kunder og et stort løft til driftsresultatet fra en trecifret erstatning fra TV 2 har været med til at præge Nents første kvartal.

Lolland-Falsters Folketidende halverede sit oplagsfald i 2021 og landede året med et resultat ”betragteligt over budget”. Det skyldes dog ekstraordinær udlodning fra Ritzau, ligesom ny mediestøtte og finansielle indtægter hjalp selskabet bag Folketidende og en række ugeaviser og lokal radiostation ud af underskud.

Den politiske andedam

Og så virker det til, at der sker et eller andet på Christiansborg i forhold til medieforhandlingerne. I hvert fald har tre medieordførere fra den blå blok både i Berlingske og her hos MediaWatch raslet med sablen og varslet udsigt til et smalt forlig, hvis regeringen står fast på flere penge til DR og afgifter til udenlandske streamingtjenester.

Et smalt forlig vil ikke falde i Danske Mediers smag, da det ifølge Mads Brandstrup, direktør for de private mediers interesseorganisation, vil skabe kæmpe usikkerhed om branchens vilkår.

Omvendt fastholder regeringen ambitionen om et bredt forlig.

”Det synes vi jo klæder særligt et område som medieområdet,” sagde Socialdemokraternes medieordfører, Kasper Sand Kjær, fredag morgen til os her på MediaWatch.

Ugens tal

1. Så mange centralt administreret medieabonnementer har Danske Bank tilbage, efter banken har valgt at opsige alle de andre som led i en spareøvelse. Ifølge MediaWatchs oplysninger kan banken spare ti mio. kr. ved at opsige alle medieaftaler fra centralt hold. Danske Bank bekræfter beløbet.

Nyt på navnefronten

Tamara Zlebacic von Pein bliver kommunikationschef i Forlaget Alpha. Hun kommer fra en stilling som pressechef hos Gyldendal.

Sabine Dyrløv skifter også til Forlaget Alpha, hvor hun skal være salgs- og marketingschef. Senest har hun været digital salgsansvarlig på People’s.

Christoffer Lehmann er skiftet fra en stilling som digital kommunikationschef i Dansk Erhverv til en stilling som rådgiver for Sofie Carsten Nielsen. Hans afløser i Dansk Erhverv er Marcus Stoltze, der kommer fra en stilling som seniorrådgiver i bureauet Operate A/S.

Ricky Balle er udpeget som ny redaktionschef på TV 2’s Business-redaktion. Den tidligere redaktionschef, Mads Hey, fortsætter som redaktør.

Per Mikael Jensen er blevet nyt nyt medlem af både Jyllands-Postens Fond og holdingselskab.

Michael Thomsen bliver ny kommerciel direktør i Alrow Media.

Niels Jespersen, der gennem de seneste 35 år har haft forskellige topchef-stillinger i den svenske mediekoncern Bonnier Publications, er trådt tilbage fra de øverste lag i koncernen. Han fortsætter i virksomheden på konsulentbasis.

Og så et dødsfald. Forfatteren og den tidligere journalist Bente Hansen er død. Hun blev 82 år gammel. Bente Hansen arbejdede bl.a. som redaktør på Politisk Revy og dagbladet Information.

Det læste vi i andre medier

Torsdag eftermiddag sendte Det Danske Filminstitut (DFI) og Producentforeningen en bredside mod Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti, der i forbindelse med de igangværende medieforhandlinger har kritiseret regeringens syn på et kulturbidrag fra de udenlandske streamingtjenester. Et bidrag, som de tre blå partier kalder ”streamingskat”.

”Det er sådan et polemisk udtryk, som gerne skal få billeder frem i hovedet af folk med horn i panden, der spiser små børn,” sagde Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, til Kulturmonitor.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs