MediaWatch

Gallup skal fortsat måle radiolytning

Det bliver Gallup, der fortsat vil levere lyttermålinger via de elektroniske PPM-målinger til og med 2019.

Det bliver TNS Gallup, som fortsat skal levere de elektroniske lyttermålinger fra 2016, skriver Danske Medier.

Radiobranchen har efter en udbudsrunde indgået en ny aftale med TNS Gallup om radiomålinger for perioden 2016 til udgang af 2019. Branchen består af Danske Medier, SBS Discovery, DR og Radio24Syv, der har defineret, hvilke krav man stiller til en moderniseret PPM-måling (Portable People Meter).

Målingerne træder først i kraft om ét år, og den konkrete udformning af nye måleelementer er ikke fastlagt, herunder i hvilket omfang der kan udvikles målinger af on-demand lytning.

DR og 24syv vil have tjek på podcast-lytning 

Det står dog klart, at Gallup vil fusionere to datasæt fra PPM og CATI (telefoninterview) ved hjælp af nye matematiske modeller. Mange af de store regionale radioer måles fortsat via telefoninterviews - ikke PPM - men nu får markedet et værktøj, der kan bruges til at sammenligne al lytning, share og dækning, på tværs af alle stationer.

Det vil give et mere præcist billede af al lytning med sammenlignelige data, som bl.a. kan bruges i reklamesalget.

"For os er det af afgørende betydning, at der findes en dækkende markedsmåling, som kan måle alle dele af radiolytningen på en troværdig måde og som omfatter alle dele af radiomarkedet. Med den nye aftale som en samlet radiobranche står bag, har vi sikret, at vi også fremover har en troværdig måling, som kan give alle med interesse i radio indsigt i udviklingen af danskernes radiovaner," siger stedfortrædende forskningschef i DR, Dennis Christensen og chefredaktør for Radio 24/7, Jørgen Ramskov i en pressemeddelelse.

Gallup har målt radio siden 1999 og via PPM siden januar 2008.

Fagfolk: DR og 24syv forsømmer podcasts

Q1-3: Svækket P4 mindsker DR-dominans

Ny radiomåling skal opsamle al digital lytning

Radiofolk vil give programchefer mere lytter-indsigt

Fynske Medier: 'Klubben' udvider kommerciel rækkevidde

Radio: Krav er bedre lyttermåling til samme pris

P1 og P2 har ringere opbakning end antaget 

Radio bruges langt mere end antaget

PPM-målinger løfter radio 

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs