PPM-målinger løfter radio

De norske erfaringer viser, at elektroniske målinger har en positiv indflydelse på de kommercielle stationers muligheder for at tjene penge.
Per Fanefjord Laursen

De norske erfaringer viser, at elektroniske målinger har en positiv indflydelse på de kommercielle stationers muligheder for at tjene penge.

I Danmark afventer branchen de første lyttertal fra Gallups Portable People Meter-system (PPM), der registrerer lyttertal elektronisk og erfaringerne i Norge er, at radiostationeres dækningstal stiger. Langt flere lytter til radio, og målingerne viser, at folk stort set ikke skifter kanal, når der kommer et reklamebreak - modsat vanerne på tv.

Det viser sig også, at folk lytter til flere radioer, end de tror, når de skal huske, hvad de har foretaget sig, som det er tilfældet i de nuværende analyser. Det gavner radiostationer, der er nummer tre-fire på et givet marked. Men omvendt registrerer PPM også meget ny lytning, når personer færdes i stormagasiner, taxaer, benzinstationer, osv, hvor der typisk lyttes til de største kanaler. Dermed vinder de mindre brands ikke nødvendigvis så meget på share.

P4 Norge har haft 15 gode år, men konstaterer, at 2007 blev det økonomisk bedste nogensinde, oplyste P4 Norges analysechef, Geir Jangås, på RadioDays.

På norske radioer er udnyttelsen af det kommercielle varelager og kundeservicen stærkt forbedret. Det har ført til, at gamle kunder bruger mere på radioreklame, og nye kunder kommer til.

Det norske annoncemarked har kun langsomt accepteret PPM data, fordi lyttetiden typisk går ned for den enkelte radio, og det kommercielle varelager falder. Det tvinger priserne op, og det har mediabureauerne ikke været begejstrede for.

Generelt er annoncemarkedet dog glade for data, der kan sammenlignes med tv-data og tv-kampagner.

De kommende elektroniske målinger af radiovaner er også et værktøj til programlægning og redaktionelle beslutninger.

NRK Radio oplyser, at de detaljerede målinger af radioflow og lytterinteresse er et værktøj til vurdering af indslag og værter. I et radioflow med flere indslag og forskellige værter kan PPM målinger afslører, hvorvidt den ene eller anden studievært har tiltrækningskraft og bygger loyalitet hos lytterne.

Den type data har både NRK og P4 inddraget i sin planlægning i det seneste år.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også