MediaWatch

PPM-målinger løfter radio

De norske erfaringer viser, at elektroniske målinger har en positiv indflydelse på de kommercielle stationers muligheder for at tjene penge.

De norske erfaringer viser, at elektroniske målinger har en positiv indflydelse på de kommercielle stationers muligheder for at tjene penge.

I Danmark afventer branchen de første lyttertal fra Gallups Portable People Meter-system (PPM), der registrerer lyttertal elektronisk og erfaringerne i Norge er, at radiostationeres dækningstal stiger. Langt flere lytter til radio, og målingerne viser, at folk stort set ikke skifter kanal, når der kommer et reklamebreak - modsat vanerne på tv.

Det viser sig også, at folk lytter til flere radioer, end de tror, når de skal huske, hvad de har foretaget sig, som det er tilfældet i de nuværende analyser. Det gavner radiostationer, der er nummer tre-fire på et givet marked. Men omvendt registrerer PPM også meget ny lytning, når personer færdes i stormagasiner, taxaer, benzinstationer, osv, hvor der typisk lyttes til de største kanaler. Dermed vinder de mindre brands ikke nødvendigvis så meget på share.

P4 Norge har haft 15 gode år, men konstaterer, at 2007 blev det økonomisk bedste nogensinde, oplyste P4 Norges analysechef, Geir Jangås, på RadioDays.

På norske radioer er udnyttelsen af det kommercielle varelager og kundeservicen stærkt forbedret. Det har ført til, at gamle kunder bruger mere på radioreklame, og nye kunder kommer til.

Det norske annoncemarked har kun langsomt accepteret PPM data, fordi lyttetiden typisk går ned for den enkelte radio, og det kommercielle varelager falder. Det tvinger priserne op, og det har mediabureauerne ikke været begejstrede for.

Generelt er annoncemarkedet dog glade for data, der kan sammenlignes med tv-data og tv-kampagner.

De kommende elektroniske målinger af radiovaner er også et værktøj til programlægning og redaktionelle beslutninger.

NRK Radio oplyser, at de detaljerede målinger af radioflow og lytterinteresse er et værktøj til vurdering af indslag og værter. I et radioflow med flere indslag og forskellige værter kan PPM målinger afslører, hvorvidt den ene eller anden studievært har tiltrækningskraft og bygger loyalitet hos lytterne.

Den type data har både NRK og P4 inddraget i sin planlægning i det seneste år.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs