Den smalle public service-radio har ringere opbakning blandt lytterne, end før antaget.
Det viser de første PPM data, der måler reelle lyttervaner.
Flere af de kommercielle radioer har som ventet en noget højere nettodækning med de nye elektroniske målinger, viser en oversigt, bearbejdet af radionyt.com, over shares og dækning blandt alle over 12 år i uge 1.
TV 2 Radio, Radio 100 FM og ikke mindst Radio100 Soft har betydelig flere lyttere med målingen af faktiske lyttere i uge 1, frem for dagbøger. Også P3 og P4 vinder flere lyttere, mens P2 og P1 ikke aflyttes så meget, som folk hævdede, da de skrev i dagbøgerne.
DR P4 (total): 2.691.000 (2.217.000)
DR P3: 2.309.000 (1.996.000)
Radio 100FM: 1.168.000 (858.000)
TV 2 Radio: 975.000 (655.000)
DR P1: 735.000 (860.000)
The Voice (total): 642.000 (503.000)
Radio 100 Soft: 637.000 (263.000)
DR P2: 396.000 (458.000)
Radio 2 (total): 369.000 (254.000)
Tal i parentes er gennemsnit af den ugentlige dækning i oktober og november baseret på dagbogsmålingerne.
Styregruppen bag de nye lytterundersøgelser har overraskende besluttet, at der kun offentliggøres shares i aldersgruppen 12-50 år. Dermed er sharetallene egnet til kommercielt arbejde, men ikke til medieforskning eller til et samlet overblik, når hele 40 pct. af befolkningen ikke er med. Det ses i høj grad på P4s share.
DR P3: 26.5 %
DR P4 (total): 22.8 %
Radio 100FM: 11.3 %
TV 2 Radio: 6.6 %
The Voice (total) : 3.0 %
DR P1: 2.9 %
Radio 100 Soft: 2.6 %
Radio 2 (total): 2.1 %
DR P2: 0.6 %
Tal er ikke sammenlignelige med de tidligere offentliggjorte share tal.
Kilde: TNS Gallup Radio-Meter og radionyt.com
Mere fra MediaWatch
Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise
En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.