MediaWatch

P1 og P2 har ringere opbakning end antaget

Den smalle public service-radio har ringere opbakning blandt lytterne, end før antaget.

Den smalle public service-radio har ringere opbakning blandt lytterne, end før antaget.

Det viser de første PPM data, der måler reelle lyttervaner.

Flere af de kommercielle radioer har som ventet en noget højere nettodækning med de nye elektroniske målinger, viser en oversigt, bearbejdet af radionyt.com, over shares og dækning blandt alle over 12 år i uge 1.

TV 2 Radio, Radio 100 FM og ikke mindst Radio100 Soft har betydelig flere lyttere med målingen af faktiske lyttere i uge 1, frem for dagbøger. Også P3 og P4 vinder flere lyttere, mens P2 og P1 ikke aflyttes så meget, som folk hævdede, da de skrev i dagbøgerne.


DR P4 (total): 2.691.000 (2.217.000)
DR P3: 2.309.000 (1.996.000)
Radio 100FM: 1.168.000 (858.000)
TV 2 Radio: 975.000 (655.000)
DR P1: 735.000 (860.000)
The Voice (total): 642.000 (503.000)
Radio 100 Soft: 637.000 (263.000)
DR P2: 396.000 (458.000)
Radio 2 (total): 369.000 (254.000)

Tal i parentes er gennemsnit af den ugentlige dækning i oktober og november baseret på dagbogsmålingerne.

Styregruppen bag de nye lytterundersøgelser har overraskende besluttet, at der kun offentliggøres shares i aldersgruppen 12-50 år. Dermed er sharetallene egnet til kommercielt arbejde, men ikke til medieforskning eller til et samlet overblik, når hele 40 pct. af befolkningen ikke er med. Det ses i høj grad på P4s share.

DR P3: 26.5 %
DR P4 (total): 22.8 %
Radio 100FM: 11.3 %
TV 2 Radio: 6.6 %
The Voice (total) : 3.0 %
DR P1: 2.9 %
Radio 100 Soft: 2.6 %
Radio 2 (total): 2.1 %
DR P2: 0.6 %

Tal er ikke sammenlignelige med de tidligere offentliggjorte share tal.

Kilde: TNS Gallup Radio-Meter og radionyt.com

 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs