Radio: Krav er bedre lyttermåling til samme pris

Radiostationer og Gallup varmer op til forhandlinger i 2014 om en ny lytter-kontrakt, hvor flere PPM-enheder er en mulighed.
Per Fanefjord Laursen

TNS Gallup og radiobranchens kontrakt om elektroniske lyttermålinger er til diskussion allerede nu, knap to år før den udløber. 

Radiodirektør Ole Søndergaard ser gerne, at man gentænker aftalen fra 2008 og metoden. Der skal flere end 750 PPM-metre ud i markedet - for de samme penge, mener han.

Hans udmelding kommer i forlængelse af en ny generel debat om radiomediets elektroniske lyttermålinger.

“PPM er i dag en gammel teknologi, og ydelsen bør kunne leveres billigere i dag end i 2008,” siger direktør Ole Søndergaard, RadioABC og GoFM.

“Derudover vil det gavne markedet, hvis man kunne opfinde en app til smartphones, men der har vi jo den udfordring, at især Apple mener, at de ejer folks smartphones fordi de har leveret softwaren.”

Lavere pris muligt
Gallup afviser ikke det forhandlingsoplæg, inden de kommende forhandlinger:

“Prisen for at drive PPM-panelet afhænger af en lang række faktorer, hvor selve hardwaren kun er et element. Men det er klart, at hvis prisen på ny hardware falder, vil der kunne anskaffes flere enheder til den samme pris. Man skal dog huske på, at der ikke er tale om almindelig forbrugerelektronik, der typisk fremstilles i millioner af eksemplarer,” siger direktør Frank Klausen, TNS Gallup.

PPM måling for salgets skyld
Ole Søndergaard er blandt andet direktør for den regionale/lokale GoFM i Århus-området. En klassisk case, en regional radio med et pænt lyttertal og stort lytterunderlag, hvor begge målemetoder - telefon eller PPM - kan være udmærkede.

Den måles af PPM, og det bliver den med, selvom der er få PPM-metre i Århus Amt.

“Jeg tror, at for Radio GoFM vil det næsten være hip som hap, hvad vi bruger. Vi ligger nu i top tre i top-of-mind, og dermed har vi også gennemslagskraft, når der foretages telefoninterviews,” siger han.

“Men de usikre PPM-tal er da en faktor. Vi holder os fra at bruge ugetal. Der kommunikeres kun fire ugers tal, og vi kan ikke sige ret meget sikkert om vore lyttere, udover måske lige deres kønsfordeling. Men vi bliver på PPM, fordi det er nemmest for salgsafdelingen.”

Ole Søndergaards anden radio, den regionale Radio ABC i nordlige del af Århus Amt, bliver målt både af PPM og telefoninterviews. Telefoninterviews bruges til lokalt salg, mens PPM tal, som mediabureauerne benytter, bruges i det nationale salg. Radioen indgår i SBS Radios portefølje til landsdækkende annoncører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også