MediaWatch

Fagfolk: DR og 24syv forsømmer podcasts

Podcast-formatet har fået en renæssance i USA, men Radio 24syv og DR griber ikke podcastens muligheder for at nå nye radiolyttere, lyder kritik fra fagfolk.

Når DR og 24syv primært kun lægger deres programmer fra den traditionelle radio ud som podcast, så forsømmer de at forny radiomediet og udnytte mulighederne for at nå et nyt publikum. Det siger bl.a. konsulent i Digitaliseringsstyrelsen, Christian Schade, der har en fortid hos DR, til Information.

”Generelt følger danske medieinstitutioner et ’shovel ware’-koncept, hvor de tager et produkt fra radioen og lægger det ud som podcast. På den måde udbytter de hverken podcastmediets fortælletekniske muligheder eller tilpasser sig brugerens situation. Det er helt misforstået,” siger Christian Schade i Information.

Han bakkes op af Tim Hinman fra produktionsselskabet Third Ear, der udgiver podcasten af samme navn. Han mener DR bør designe programmer til de lyttere, som kun lytter on-demand. I USA oplever man lige nu fornyet opmærksomhed om podcast-formatet ført an af krimi-maratonfortællingen ’Serial’, der gen-efterforsker en mordsag fra 1999.

'Fungerer lige godt'

Hos Radio 24syv afviser programchef Mads Brügger kritikken og henviser til, at kanalens antal af digitale lyttere af blandt andet podcasts er fordoblet på et år. Han peger i stedet på DR, der ifølge ham burde have flere ressourcer til at lave den slags produktioner.

Her er P1-kanalchef inspireret af den amerikanske podcast-bølge, men han mener, at podcasts skal betragtes som en platform snarere end et særegent medie.

”Vores serier og specialmagasiner er ofte i en journalistisk og fokuseret kontekst, fordi lytterne finder det mest interessant. Hovedopgaven er at give kernelyttere på flowkanalen et oplysende og perspektiverende tilbud hver dag. I modsætning til rene podcastudbydere har P1 både en flowkanal og et podcasttilbud, hvor samme type fortælling fungerer lige godt,” siger han til Information.

Politiken afprøver podcast-formatet

Soundvenue lancerer podcast

Det nye 'Mennesker og Medier' vinder lyttere

Fodbold og finansstof populær podcasting

Ny radiomåling skal opsamle al digital lytning

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs