Radio bruges langt mere end antaget

Ifølge MediaWatchs oplysninger om de første nye radiomålinger, kan alle radiostationer regne med stigende nettodækning.
Per Fanefjord Laursen

Ifølge MediaWatchs oplysninger om de første nye radiomålinger, kan alle radiostationer regne med stigende nettodækning.

Der er ikke offentliggjort data fra de nye elektroniske målinger af lyttertal, der gik i gang den 1.januar, men DRs radiodirektør Leif Lønsmann har studeret de første dages data, og mener at branchen kan være godt tilfreds.

"Styrkeforholdet er grundlæggende uændret, men den ubevidste lytning, vi nu får med, er interessant. Og den tror jeg kommer den kommercielle sektor til gode," sagde han i P1s 'Mennesker og Medier'.

De første tal fra uge 1 viser, ifølge MediaWatchs oplysninger, at alle radiostationer kan regne med højere dækning, end de har haft før. De elektroniske PPM-målinger har tydeligvis opsnappet en stor portion ubevidst lytning hos frisøren, i stormagasinerne, benzinstationer, osv. Det var også erfaringen i Norge, at både mindre og store radiobrands vandt nye lyttere.

Landets mest aflyttede kanaler vinder således også nye lyttere, der f.eks. ikke vidste, at de faktisk lyttede i 20 minutter til P4 i taxaen hjem.

Tendensen i de nye tal er, at P3 og P4 tiltrækker meget høje daglige lyttertal i uge 1, og Radio100 FM og TV 2 Radio er pænt med, hvilket lover stigende tal, målt på ugentlig nettodækning, til alle.

Derimod er der næppe udsigt til de store shareforskydninger mellem de kommercielle, eller mellem kommerciel radio og DR, da alle med den nye analysemetode vinder flere lyttere, der til gengæld lytter lidt mindre tid.

Ifølge MediaWatchs oplysning har TV 2 Radio formentlig udsigt til stærkt stigende nettodækning, der løftes op på over én million, som var det Sky Radio havde, da det gik bedst.

TV 2 Radios salgsdirektør, Jonas Nielsen, glæder sig over at kunne levere højere nettodækning til annoncørerne, men ønsker ikke at kommentere på de første tal.

Der kommer ikke flere fortolkninger fra radiostationerne lige med et samme. Gallup ventes at udsende en pressemeddelelse med de første tal, når der er forløbet en hel og normal uge, den 14. januar.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også