MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Historisk DR-omlægning, Loud-afgørelse og lukningstruede opslagsværker har sat farve på mediebranchens kanvas i denne uge. Få en mulighed for at skelne shit fra cyan med denne uges briefing.

Foto: Miriam Dalsgaard

Hold da op! Denne uges mediebillede har været så vildt, voldsomt og præget af organiseret kaos, at man skulle tro, det var malet af Jackson Pollock. Efter du evt. har googlet, hvem han er, kan du traditionen tro læne dig tilbage og få en overflyvning af ugens vigtigste historier.

Vi begynder hos DR, som har domineret nyhedsbilledet en stor del af ugen med ommøbleringen af de indre linjer, som blev annonceret mandag.

Som led i en ny, stor digitaliseringsstrategi gør DR op med husets mangeårige interne styring og nedlagde i den ombæring  "chefredaktionen" - DR Medier.

Samtidig oprettes nyt direktørområde med fokus på digital publicering. Omkring hver 10. medarbejder i DR får en ny stol med omlægningen, men ingen fyres. "Vi har brug for, at vi får tænkt og udviklet tingene mere integreret fra start af. Det er ikke længere knyttet til flowkanaler og sendetidspunkter," sagde Maria Rørbye Rønn, da MediaWatch havde hende i røret.

DR kort fortalt

Ændringerne løber igennem hele DR og vi tager lige en hurtig tur igennem nogle af de største.

DR Nyheder skal stå udvikle nye skræddersyede nyhedsformater til streaminguniverset DRTV, som skal styrke platformens live-indhold, forklarede nyhedsdirektør Sandy French. DRTV skal faktisk have et bredt udbud af live-indhold også inden for underholdning, og DR står i en unik position til at lave det i forhold til internationale aktører, lød det fra publiceringschef i den nye afdeling.

DR's fiktionsindhold skal også pege mod DRTV og Henriette Marienlund, der ned DR's kursskifte måtte se sit direktørområde fordufte i udviklingens navn skal stå i spidsen for en ny fiktionsafdeling og sørge for, at DR-dna'et ikke forplumres, og at store produktioner bliver understøttet af DR's mange indholdsværktøjer.

Fagfolk med erfaring fra toppen af DR og udenforstående analytikere kaldte omlægningen "voldsom" og "historisk", og pegede samtidig på, at den gamle styringsmodel med DR Medier som magtknudepunkt var udløbet.

I nyhedsslipstrømmen på syndfloden af DR-updates landede en hval af en navnenyhed fra TV 2. Tv-stationen udpegede nemlig tirsdag Stig Møller Christensen som ny kommerciel direktør. Han får samtidig tøjlerne til koncernens digitale udvikling. Sæt dig ind i, hvordan det kommercielle og digitale skal flettes sammen, her.

Actions speak Louder than words

Vi rykker fra én offentligt finansieret medieorganisation med ændringer på bedding til en anden.

Radio- og tv-nævnet traf tirsdag afgørelse i sin vurdering af alle mediepersoners yndlingskanal Radio Louds public service-redegørelse. Der blev rettet "usædvanlig skarp kritik" af en række "væsentlige mangler", lød det fra nævnets formand. Radiokanalen får nu fire måneder til at rette op.

Med en usædvanligt kritisk udtalelse af Loud, træder det nye Radio- og tv-nævn anført af formand Søren Sandfeld Jakobsen i karakter med en mere offensiv linje - og et vink med en vognstang til politikerne om at ændre praksis, så lyttertal i fremtiden kan indgå i rammerne for vurderingen af Loud.

Den bold vil en bred skare af partier på tværs af blokkene i Folketinget umiddelbart gribe. Læs MediaWatchs overblik og interview med medieordførerne, her.

På trods af det øgede tryk på stemningen omkring kanalen var Louds programdirektør, Simon Andersen, umiddelbart lettet over Radio- og tv-nævnets afgørelse og vil lægge en plan for, om Loud kan rette ind, eller om der skal bedes om dispensation fra nogle af kravene i sendetilladelsen.

Lukning(struet)

Det centrale salgsselskab for landets ugeaviser, De Lokale Ugeaviser, lukker, efter to af de største medlemmer, JP/Politikens Hus og Jysk Fynske Medier, har meldt sig ud. Selskabet har varetaget annoncesalget for en stor del af landets ugeaviser i godt 15 år.

En økonomisk lappeløsning forsvinder næste år og efterlader et rundt nul til driften af Den Danske Ordbog, der står bag ordnet.dk. Ligesom leksikonet Den Danske Encyklopædi bliver det svært at holde liv i opslagsværket, hvis ikke der fra politisk kant kommer en økonomisk håndsrækning snart, advarede direktør.

Ugens tal

Tre år - så lang tid er der omtrent gået siden den tidligere VLAK-regering vedtog en streamingafgift på to pct. for streamingselskaber, som aldrig b blev indført. En stribe europæiske lande har dog implementeret både streamingafgifter og investeringsforpligtelser. Vi giver et overblik her.

Nyt på navnefronten

Sofie Tholl, som er nuværende redaktør på DR's nyhedspodcast Genstart, er konstitueret som redaktionschef for P1 Morgen og Podcast.

Nicola Kragh Riis, der siden 2010 har stået i den redaktionelle spids for en række magasiner fra Story House Egmont, stopper i koncernen.

COO i GroupM Nordic, Paw Saxgren, rykker op som global chief product officer i bureauets nye digitale konsulentoffensiv, Acceleration.

Henrik Simonsen er ansat som Vice President for Kundecentrum i Norlys Digital.

Nordnet har hyret en ny kommunikationschef i skikkelse af Lene Nording-Grooss.

Det har vi læst i andre medier

De kritiske historier der er haglet nedover verdens førende sociale medieplatform Facebook i de seneste uger blev oprindeligt breaket af Wall Street Journal med den undersøgende serie af artikler tituleret "the facebook files". Her trækker avisen ni historier om fejl, forfordeling og bestilling af lejemord på platformen.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs