MediaWatch

Fagfolk kalder omlægning i DR "voldsom" og "historisk"

Ét af DR's bærende ben er snart fortid med nedlæggelsen af DR Medier, der løbende har skabt interne magtkampe. Flere branchefolk ser ændringerne som en voldsom forandring af DR's organisation - og rejser spørgsmålet: Hvor flytter magten nu hen?

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Den store strategiske omlægning i DR, der sætter digitalt fokuseret produktion front and center i public service-huset, afliver samtidig den magtstruktur, der har været bestemmende for DR's indholdsstrategi siden årtusindeskiftet med nedlæggelsen af DR Medier.

Og det er en noget mere opsigtsvækkende beslutning, end man som udenforstående måske skulle tro, vurderer flere branchefolk.

"Oprettelsen af DR Medier var en kæmpestor forandring af organisationen, og for hele forståelsen internt i DR. Så nedlæggelsen må vi også se i det lys, og der er da ingen tvivl om, at det organisatorisk er en historisk ændring," siger Mette Davidsen-Nielsen.

Hun er i dag kulturredaktør på Politiken, men var fra 1997 til 2007 en del af DR, hvor hun startede DR2 op som kanalchef sammen med Gitte Rabøl, der senere også blev mediedirektør i DR, hvor hun bl.a. var med til at vende den negative udvikling for hovedkanalen, DR1.

Magten skifter hænder

For at forstå, hvorfor det har så stor betydning internt i DR, skal man vide, at DR Medier gennem de knap 25 år, det organisatoriske ben kendt som "chefredaktionen" har eksisteret, har været genstand for interne magtkampe i public service-huset.

DR Medier har gennem tiden fået mere og mere indflydelse med en mediedirektør, der de factor har bestemt og bestilt, hvad DR skulle sende på tværs af sine kanaler.

Konflikterne er opstået mellem mediedirektørens strategiske område og de indholdsproducerende afdelinger, der gav liv til programmerne, men ikke havde mandat til at ændre den overordnede køreplan i forhold til programtyper og publiceringsstrategi. Samtidig var det med til at mudre billedet af det endelige beslutningsansvar.

"Det er ikke overraskende i den kontekst, at der i mange år har været en diskussion om DR Mediers rolle. Men at man ligefrem nedlægger området, er bemærkelsesværdigt," siger Mette Davidsen-Nielsen.

"Det skal jo også ses i den kontekst, at der (i laget under DR Medier) har været en langvarig magtkamp mellem DR Medier og produktionen om, hvem der bestemmer i DR. Så jeg ser det som en kæmpestor omlægning."

Det store hovedbrud  

Tidligere generaldirektør i DR, Christian Nissen, der selv oprettede DR Medier i sin tid som topchef, er mindre overrasket over, at modellen nu dør, men beslutningen rejser nye spørgsmål.

”Jeg er ikke i tvivl om, at den 20 år gamle model, jeg var med til at lave, var udløbet, men det store spørgsmål har været, hvad man skulle sætte i stedet og hvornår. Det gælder ikke bare i DR, men også for andre public service og kommercielle broadcastere,” siger Christian Nissen, der peger på kurateringen som det centrale hovedbrud, broadcasterne skal knække koden til på streaming.

Han mener, DR’s skridt vil fremme udviklingen af streaming, men spørgsmålet er, hvordan DR vil håndtere ansvaret for kuratering og prioritering af indholdet.

”Flowkanalerne var kuraterings-instrumenter, der førte seerne fra det ene program til det næste. Det kan man ikke i streaming på samme måde. Netflix og Youtube og andre har i stedet udviklet kostbare anbefalingssystemer baseret på algoritmer. Det har DR også være dygtige til at få hul på, og derfor står DRTV relativt stærkt, men en ting er at udvikle anbefalingssystemer – noget andet er, hvordan skal det organiseres og forankres internt,” siger Christian Nissen, der peger på, at det ikke oplyses i DR’s omstillingsplan, om den nye direktørenhed ”DR Bruger, Marked og Publicering”, også vil have ansvar for at redigere kanalerne.

”Man afskaffer ikke en redigeringsfunktion, så vidt, jeg kan se, den får bare en mindre fremtrædende plads med den nye enhed, der fokuserer på streaming. Men hvordan kurateringsansvaret skal løses, er jeg spændt på at høre,” siger Christian Nissen. 

Pengene flytter

Mette Davidsen-Nielsen hæfter sig på linje med Christian Nissen ved, at der i løbet af mandagens udlægninger fra DR om organisationsændringerne ikke er tegnet nogle klare streger i sandet - i hvert fald ikke offentligt - om, hvor magten til overordnet at prioritere en indholdslinje i DR flytter hen.

”Når jeg lige ser på de ændringer, der er meldt ud, synes jeg især, det er interessant, hvad det kommer til at betyde for prioriteringen af indholdet og produktionen. For der finder jo altid en prioritering sted. Så hvor skal de overordnede redaktionelle beslutninger fremover ligge, og hvem bestemmer nu? Det var derfor, man i sin tid kaldte DR Medier for ”chefredaktionen” – fordi det var her, der blev truffet de her overordnede beslutninger om prioritering på tværs af kanalerne. Så det bliver spændende at se, hvordan de får det til at fungere,” siger hun og peger på, at meget afhænger af, hvad det nye direktørområde DR Bruger, Marked og Publicering præcist skal lave, og hvilke beføjelser der følger med.

Selvom der stadig kan opstå en kampplads netop omkring kurateringen af programmer, så ser Christian Nissen nedlæggelsen af DR Medier som et skridt, der kan give DR mere ro på de indre linjer.

”Pengene til indholdsproduktion, som jeg forstår det, flytter over i programafdelingen, og det er et væsentligt skridt væk fra den gamle model, og jeg tror også, at det vil dæmpe en meget stor del af de konflikter, der i alle årene har været mellem DR’s produktionsafdelinger på den ene og DR medier på den anden side.”

Vil påvirke alle hjørner

Fra en andet stol i branchen bliver der især lagt mærke til, at den nye strategiplan som nævnt placerer digitale platforme helt fremme i synsfeltet, og missionen er at gøre DR til en "100 pct." digital public service-station. Keld Reinicke, medierådgiver og tv-producer, kalder det en "meget moderne tilgang".

"Det skulle måske være sket før, når man tænker på, hvor langt det danske samfund ellers er fremme, når det kommer til digitalisering, men jeg mener, at det er et helt rigtigt strategisk træk af DR," siger han, men peger også på, at DR er en stor, tung organisation, hvor ændringer i den her størrelsesorden ikke sker over natten.

”Det er en omstilling, som man ikke bare kan lave i hjørnet af sin virksomhed. Det bliver nødt til at være så stort og voldsomt, som det, DR har gjort her. Det er nødt til at kommer fra den øverste top og blive en del af organisationen på alle fronter. Derfor kommer det også til at tage tid – og der går noget tid, inden vi kan se, om de kan føre det ud i livet.”

Opprioriteringen af de digitale kanaler må nødvendigvis resultere i et reduceret fokus på bl.a. flow-tv, som gennem årene har haft en central rolle i en af de vigtigste elementer i DR's public service-forpligtelse; at DR samler danskerne.

Hvordan DR har tænkt sig at løfte dén opgave, bliver også interessant at følge med i i forlængelse af den nye strategi, hvor de digitale platforme ikke har samme samlende udgangspunkt, mener Mette Davidsen-Nielsen.

"Der ligger en stor opgave i at finde ud af, hvordan de skaber den her fælles samtale og sikrer den på digitale platforme. Men den rolle er i forvejen udfordret (af bl.a. faldende seertal på flow-tv og et mere fragmenteret medieforbrug end tidligere, red.), så der ligger en vigtig opgave i at finde ud af, hvordan DR fremadrettet kan sikre den position, og hvordan de kan være markant anderledes end streamingtjenesterne, de konkurrerer med.”

Ifølge Keld Reinicke vil det bl.a. kræve, at DR - og offentligheden i øvrigt - gentænker, hvilke succesparametre, vi måler public service-huset på.

"Hidtil har der været stort fokus på seertal, når man har skulle vurdere, hvordan DR’s indhold klarede sig. Man er nødt til at have nogle andre parametre, også for public service. Det kan fx være at se på, hvor meget tid den enkelte bruger på DRTV, frem for hvor mange der ser de enkelte programmer. Det signalerer den her omstilling måske også – men det er noget, vi først får at se længere nede af vejen," siger medierådgiveren.

 

Læs mere om den nye digitale strategiplan:

"Vi skal ikke bare halse efter markedet og de store streamingspillere"

DR nedlægger DR Medier i stor digital omstilling 

Tillidsrepræsentant i DR kalder omorganisering "overvældende"

Lukning af DR Medier sender flere penge til DR Nyheder og DR Kultur

Afgående DR-chef er overrasket over at miste sit job

DR samler alt indhold til unge under P3-brandet

DR sætter ny chef i spidsen for fiktion og sløjfer stillingen som dramachef

Danske Medier kvitterer for varsling af mindre indhold på Dr.dk

P1-chef bliver ny chef for DR2 Deadline  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs