"People’s vil være et forlag, som også er et produktionshus"

MediaWatchs Sommerbarometer: Fire nyistandsatte studier, to stærke forfatternavne i stalden og et rigtig godt årsresultat. Det har været blandt de gode oplevelser i corona-året for Tine Smedegaard Andersen, administrerende direktør i People's.
Foto: PR/People's Press
Foto: PR/People's Press

Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

"En fredag her i maj stod dørene til studierne åbne, mens folk gik ind og ud og arbejdede med en podcast, og i dørkarmen til et af kontorerne stod tre redaktører og diskuterede en roman. Vi drak et fredagsglas for første gang i over et år, og jeg konstaterede, at det var skønt at høre summende stemmer igen. ”Nå, du mener lyden af en arbejdsplads,” sagde vores forlægger, Jakob Lambert. Ja. Lyden af en arbejdsplads."

  … og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

"Jan Duckert døde for nylig. Han var en af de oprindelige ejere af People’sPress før salget til Storytel. Han var også manden bag hele People Group og huset på Farimagsgade, der skabte synergier på tværs af kunst, musik, litteratur, underholdning, nyhedsmedier og kommunikationsverden, som vi stadig lever højt på. En visionær og kraftfuld leder og samtidig så nærværende og venlig, når man mødte ham i kantinen. Det var vemodigt at få at vide, at han ikke er her mere."

Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

"Indenfor nogle få uger i foråret kunne vi offentliggøre, at vi er de nye udgivere af Liza Marklund, som udkommer med første bind i en krimitrilogi allerede i år, og af Elsebeth Egholm, som udkommer med sin næste roman hos os til næste år. I de dage havde jeg svært ved at få arme og mundvige ned."

  … og hvad tog du dig til hovedet over?

"Jeg synes, meget har været håndteret fantastisk fra politisk side i Corona-pandemien. Men ofte har det virket, som om kulturen ikke bare stod nederst på prioriteringslisten, men helt blev glemt. Som nu museerne, hvor restriktioner opretholdes længe, selv om der jo ikke ligefrem er fare for kaotisk nærkontakt i sommermånederne. Kultur er ikke krymmel på livets pizza. Det er livsenergi i kondenseret form. Afgørende også i en pandemi. "

Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

"People’s vil være et forlag, som også er et produktionshus. Vi tog et vigtigt nyt skridt i forhold til at realisere den drøm her i foråret. Vi tog de fire ny-istandsætte studier i brug, som vi har overtaget fra Radio 24/7, samtidig med, at vi grundlagde redaktionen ”People’sProductions”, som skaber selvstændige lydfortællinger til eksterne kunder, bl.a. DR."

… og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

"Vi besluttede at fortsætte forårets lanceringer af nye titler på trods af lockdown. Det kunne godt gå for bestsellernes vedkommende og for de udgivelser, der først og fremmest egner sig til streaming, selv om vi savnede boghandlernes store indsats. Men for de mindre kendte og smallere titler var det svært. Erfaringen understreger vigtigheden af et stærkt net af boghandlere over hele landet, der arbejder engageret for bøgerne, alle bøgerne, i det fysiske gadebillede hver dag."

Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

"Et årsresultat 2020 for forlaget med en bruttofortjeneste på godt 19 mio.kr. og et resultat før skat på 3,5 mio.kr. Det er jeg simpelthen hamrende stolt af."

… og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

"Åhr, smittetallene (ned) og vaccinerne (op) i verden. Vi har det godt i vores lille danske smørhul. Men ude i verden er lidelserne enorme, og det rammer os alle."

Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

"Ligesom andre sagde jeg utrolig mange gange: ”Pas godt på hinanden” til virtuelle møder med forfattere og medarbejdere igennem hele forårets rædselsfulde anden nedlukning. Mærkeligt nok blev det aldrig en kliché."

… og hvornår skulle du have holdt mund?

"Det skønne ved at være forlægger er, at man må beskæftige sig med alting, og derfor også ved lidt om meget. Men man skal huske sine egne begrænsninger. For mit vedkommende er fodbold én af mange. Før EM-kampen mod Rusland fik jeg sagt, at der vel ikke var en jordisk chance for, at vi vandt. Dét skulle jeg jo nok ikke have sagt."

 

Du kan læse de øvrige indslag i MediaWatchs Sommerbarometer her:

Ulla Pors Nielsen, nyhedsdirektør, TV 2: "Det er en meget alvorlig fejl, som alle på nyhederne er berørte og kede af. Jeg allermest."

Peter Nørrelund, sportsdirektør i Nent: "Vi skal ind med sport i flere markeder, og det kommer vi også"

Henriette Marienlund, mediedirektør i DR Medier: "Det giver sig selv, at vi skal helt op på tåspidserne for at markere os"

Charlotte Riparbelli, adm. direktør Aller Media: "Ved første øjekast syntes jeg, budskabet gik over stregen"

Jens Grund, konstitueret rektor på DMJX: "Heldigvis fik de studerende mig og den øvrige ledelse på andre tanker"

Annette Kokholm, Radiochef i DR: "Jeg var faktisk ikke ret begejstret for program-idéen, men det er lytterne"

Kim Flyvbjerg, der står bag printmagasinerne Groovy og Guaca: "Der er i mine øjne mange grimme tendenser i tiden, hvor man er blevet lidt for corporate og lidt for vakse med Excel-arket"

Jørn Just Kristensen, Sportsredaktør i Mediehuset Herning Folkeblad: "Det er ikke min bedste evne at tie stille"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også