"Ved første øjekast syntes jeg, budskabet gik over stregen"

MediaWatchs Sommerbarometer: Hårde tilpasninger af organisationen for at genoprette forretningen, annoncørers dykkende printbudgetter, etableringen af et nyt ben i direktionen og tvivl om en kampagne, udgjorde nogle af første halvårs høj- og lavpunkter for Charlotte Riparbelli, adm. direktør for Aller Media.
Charlotte Riparbelli, adm. direktør i Aller Media. | Foto: Aller Foto & Video
Charlotte Riparbelli, adm. direktør i Aller Media. | Foto: Aller Foto & Video

Hvilken arbejdsdag var den bedste i 1. halvår?

"Jeg ved godt, at det var i december 2020, men jeg bliver alligevel nødt til at tage det med som mit arbejdsmæssige højdepunkt for 1. halvår 2021. For det var den dag, hvor Danmark lukkede ned igen – ja det lyder mærkeligt, men den dag viste alle vores medarbejdere igen-igen, hvor meget kampgejst og engagement de besidder. Det var som om, alle bare var enige om, at corona på ingen måde skulle ødelægge eller forsinke alt det, vi havde gang i og skulle til at tage hul på. Alle gik bare på Teams og arbejdede ufortrødent videre. Det tog ikke håbet ud af organisationen, at det hele startede forfra. Og det var helt fantastisk at mærke det sammenhold, alle har bidraget til at få banket op, og det gav mig personligt et kæmpe kick."

… og hvilken var den hårdeste at komme igennem?

"Som en del af vores genopretning af forretningen har vi måttet foretage tilpasninger af organisationen - på alle niveauer. Og det er lige hårdt hver gang. Først og fremmest for dem, det rammer, men også for hele organisation. Det er udfordrende at skulle erkende, at selvom vi langt hen ad vejen lykkes med vores turn-a-round, tager markedsandele og ser gode resultater, så er der fortsat et stykke vej endnu, som har krævet hårde, men nødvendige dispositioner og beslutninger. Hvor det nogle gange skal gøre ondt, før det gør godt."

Hvad fik det største smil frem hos dig i 1. halvår?

"At se, hvordan vores stærke fokus på kerneforretningen, og det at fortælle vigtige og relevante historier, har skabt lyst til at udvikle og forandre i alle vores afdelinger. Skabt lyst til at udvikle vores brands og gøre op med forestillingen om, at magasiner og ugeblade ikke kan gøre en forskel for danskerne. Og så har det været at se, hvordan vores rebranding af Femina har fået sat endnu flere vigtige emner på agendaen på Christiansborg og fået politikerne op af stolen og til handling. Det har også givet mig et stort smil på læben at se, hvordan magasinet "Vi Unge" kom på alles læber – også i udlandet, fordi de er modige, og som det første danske magasin nogensinde udgav en forside med et kyssende lesbisk par. Eller se hvordan seoghoer.dk og billedbladet.dk på kort tid har vækstet markant, som et direkte resultat af vores investering i dem, i flere journalistister og dermed flere gode historier til danskerne."

… og hvad tog du dig til hovedet over?

"Hvor svært det er som mediehus at tjene penge på vores dyrt producerede indhold, vi som danske publicister tilbyder vores brugere. Hvordan vi som branche må se til, mens de store techgiganter løber med størstedelen af de digitale annoncekroner, og hvordan annoncørernes printbudgetter styrtdykker. Som branche bliver vi nødt til at stå sammen. Både i forhold til at få vores del af det digitale annoncemarked, men også for sikre, at vi fortsat har et sundt og bredspektret medielandskab, hvor små nichemedier også har en chance for at overleve."

Hvilken beslutning var den vigtigste, du tog i 1. halvår?

"Etableringen af et nyt ben i direktionen - Forretningsstrategi - der sikrer, at vi har fokus på, at vores strategiarbejde sker løbende i forhold til de megatrends, vi ved, vil påvirke vores forretning på kort og lang sigt. Et ben som hele tiden validerer vores forretning i forhold til dataindsigter og ikke mindst sørger for, at vores strategi går på tværs af vores forretningsområder og afdelinger. Silotænkning og silostrategier er no-go, og det sikrer vores forretningsstrategi os mod. Jeg bliver også nødt til at nævne beslutningen om etableringen af vores New Media redaktion. Den er vigtig i forhold til den fortsatte digitalisering af vores forretning. Den driver vores tv-desk og er også i fuld gang med nye, digitale projekter, der skal se dagens lys inden for det næste års tid."

… og hvornår tog du fejl og måtte sadle om?

"Dem har der sikkert været et par stykker af, men én jeg vil fremhæve er, da jeg fik præsenteret den nye rebranding kampagne for Femina og i særdeleshed kampagnefilmen, der både skulle køre på tv og store outdoor-kampagner. Der måtte jeg udfordre vores head of marketing big time. Ved første øjekast syntes jeg, budskabet gik over stregen, og jeg blev ærlig talt lidt urolig for, hvordan den kunne blive modtaget. Men han stod fast, og jeg måtte hurtigt sande, at den var cool, blev modtaget fantastisk og formåede at vække opsigt på en god og relevant måde, hvilket debatten, kommentarerne og interessen i medier, samfund og fra annoncørerne også viste. Det var en lærestreg - om ikke per automatik bare at tage udgangspunkt i sig selv og sit umiddelbare førstehåndsindtryk."

Hvilket tal var det perspektivrigeste i 1. halvår?

"Slet og ret vores forecast for dette budgetår, som slutter 1. oktober. Det viser, at vi er nået langt i Aller Media i forhold til at stabilisere vores forretning. Det er et udtryk for, at alle medarbejdere har ydet deres for, at vi skal lykkes – også selvom det har været hårdt. Det viser, at mange bække små har stor betydning og i særdeleshed, at vi har gjort det sammen."

… og hvilket vil du gerne ændre hurtigst muligt?

"Vores indtjening på annoncer – print og digitalt. De må meget gerne stige stødt fra nu af og sikre, at vi får en endnu større del af det marked. Corona har jo gjort det svært for alle, inklusive vores salgsafdeling, men med vores nye salgschef og hendes team ser vi rigtig gode tendenser og masser af både håb og potentiale forude."

Hvad var det klogeste, du sagde i 1. halvår?

"At format ikke længere er lig med en genre. Formater er blot et middel til at nå sine målgrupper. Som publicister skal vi ikke længere være specialister i et format. Som publicister skal vi alle kunne formidle via tekst, lyd, video, oplevelser osv. Vi skal beherske de formater, der findes og opstår – det er kunsten og også der, fremtiden ligger. Især de unge forholder sig ikke til formater som genre. Et ugeblad er lige så seriøst eller useriøst som et dagblad. Det er indholdet, der tæller, uanset om det er en video, podcast, artikel eller noget fjerde."

… og hvornår skulle du have holdt mund?

"Som leder kan man godt have en tendens til per automatik at komme med løsninger – tro man ved bedst, hvilket man ofte ikke gør. Man sidder jo ikke med fingrene nede i de konkrete problemstillinger – i eksekveringen. Det, at holde mund og anspore andre til at komme med løsningsforslag, er i min optik, det man kommer længst med. Både i forhold til at få den fagligt og forretningsmæssige bedste løsning, men også for at få folk til at tage ejerskab. Helt generelt gør jeg mig meget umage med at holde lidt mere mund, end hvad falder mig naturligt. Hvis du spørger nogle af mine ledere, vil de nok måske mene, der er plads til forbedring."

Læs de øvrige indspark i MediaWatchs Sommerbarometer her:

Jens Grund, konstitueret rektor på DMJX: "Heldigvis fik de studerende mig og den øvrige ledelse på andre tanker"

Annette Kokholm, Radiochef i DR: "Jeg var faktisk ikke ret begejstret for program-idéen, men det er lytterne"

Kim Flyvbjerg, der står bag printmagasinerne Groovy og Guaca: "Der er i mine øjne mange grimme tendenser i tiden, hvor man er blevet lidt for corporate og lidt for vakse med Excel-arket"

Jørn Just Kristensen, Sportsredaktør i Mediehuset Herning Folkeblad: "Det er ikke min bedste evne at tie stille"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også