MediaWatch

Danskerne lader sig rive med af gode meningsmålinger

Ny forskning viser, at meningsmålinger og exit-prognoser kan have stor indflydelse på valgresultater.

Danskerne vil ifølge ny forskning gerne være med på det vindende hold, når de skal stemme.

Politiken kan fredag fortælle om nye forskningsresultater fra Københavns Universitet, som viser, at vælgerne siver mod de partier, som står godt i meningsmålingerne. Omvendt, hvis et parti står til et dårligt valg, så sætter vælgerne sit kryds et andet sted.

Forskerne bag undersøgelsen forklarer, at der med meningsmålingernes påvirkning af vælgeradfærden er tale om ”ret store effekter”.

”Vælgerne læser meningsmålinger med stor seriøsitet og lader sig rive med eller stikker af fra partiet«, siger professor i statskundskab Kasper Møller Hansen til Politiken.

3.000 danskere har deltaget i eksperimentet, hvor de er blevet præsenteret for en fiktiv avisartikel og ditto meningsmåling og efterfølgende skulle svare på, hvem de ville stemme på, hvis der var valg i morgen.

Debatten om meningsmålinger og exit-prognoser fik fornyet styrke, da DR under kommunalvalget i november sidste år bragte en exit-prognose, som viste sig at være yderst fejlbehæftet. Politiken har i forbindelse med den nye forskning talt med flere mediechefer, som alle understreger, at man vil bruge meningsmålinger med stor omtanke i den politiske reportage.

Professor: Drop exitprognoser

Forsker: Fejlagtige exitpolls kan påvirke valgresultat – måske

DR beklager skæve valgforudsigelser 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jyllands-Posten skærer millioner af printsider væk, nye tal gør status over tv- og streaming-forbruget, og forskere giver tips til kunstig intelligens i medievirksomheder. Vi gennemgår de saftigste historier på MediaWatch i uge 49 lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs