En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
28.11.2013kl. 08.59

Forsker: Fejlagtige exitpolls kan påvirke valgresultat – måske

DR’s forkerte exitpoll har muligvis ikke haft betydning for valgresultat, vurderer ekspert. Der er behov for mere viden om målingerne, mener han.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

I går mødtes Danske Medier, DR og TV 2 for at finde en fælles holdning til brugen af såkaldte exitprognoser- og exitpolls på valgdage, som er blevet et varmt emne efter kommunalvalget, hvor DR bragte en fejlbehæftet måling tidligt på valgdagen.

Målingen gav Socialdemokraterne en stor vælgerlussing, men selv om DR’s måling fik betydning for særligt statsministerens tale på valgaftenen og andre mediers dækning, har den ikke nødvendigvis fået betydning for, hvordan vælgerne stemte, mener valgforsker.

"Man skal passe på, hvad man slutter ud fra de data, vi har om exit polls. Selv om det ser ud til, at der kan være en eller anden effekt, så kan resultatet være blevet præcist det samme, hvis der ikke havde været offentliggjort exit polls eller en prognose baseret på en exitpoll," siger Thomas Jensen, adjunkt ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet til Altinget.

Sammen med en kollega har han forsket i effekterne af en anden omdebatteret exit-måling, som TV2 lavede i forbindelse med folkeafstemningen om tronfølgerloven i 2009, og den forskning viser, at man ikke kan udtale sig skråsikkert om målingernes betydning.

Derfor vil han heller ikke udtale sig om, hvem DRs forkerte exitpoll kan have gavnet, hverken Socialdemokraterne eller deres politiske modstandere.

For måske har den slet ikke gavnet nogen, siger Thomas Jensen.

DR's nyhedsdirektør har i forbindelse med sagen om DR's udskældte måling holdt fast i, at forskningen ikke entydigt kan dokumentere en effekt af målingerne.

Relaterede artikler:

  • S strammer tonen overfor Ulrik Haagerup

    For abonnenter

  • Haagerup: Næste kommunalvalg bliver uden exitprognoser

  • Tidl. DR-chef: Uetisk prognose skulle sikre flere seere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Afskedigelser i JFM rammer Hovedstadens Mediehus

For abonnenter

Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan på besøg i jordskævlsramt by i det sydøstlige Tyrkiet. | Foto: Adem Altan/AFP/Ritzau Scanpix
Digital

Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet

Foto: Pr/north Media
Medienyt

Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje

Foto: Screenshot
Digital

Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

For abonnenter

Bob Iger er for nyligt blevet genansat som adm. direktør for Disney-koncernen. | Foto: Tolga Akmen/AFP/Ritzau Scanpix
TV

Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter

Læs også

Foto: Pr/lindhardt og Ringhof
Forlag

Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022

Efter års vækstrejse mødte forlaget en mur i salget af trykte bøger i 2022. Digital vækst holdt dog top- og bundlinje fra at falde, men udfordret detailsalg har fået L&R til at skære til i januar.

For abonnenter

Foto: Mads Hansen/PR/Jysk Fynske Medier
Radio

JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision

Døgnet rundt vil den nye digitale kanal spille sange fra musikkonkurrencen Eurovision.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.

For abonnenter

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Vært til Radio4

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet – 09.10
  • Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs – 08.23
  • Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie – 07.56
  • Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter – 07.17
  • Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje – 8. feb.
  • People's trækker bog midlertidigt tilbage – 8. feb.
  • Microsofts opkøb af Activision møder bekymring hos CMA – 8. feb.
  • Nyt nordisk bureaupartnerskab tager kampen op med globale koncerner – 8. feb.
  • JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision – 8. feb.
  • Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019 – 8. feb.
  • Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022 – 8. feb.
  • Aktindsigt viser stor stigning i anmeldte hackerangreb – 8. feb.
  • Ny forretningsmodel skal redde Vid&Sans ud af økonomisk kattepine – 8. feb.
  • Viaplay tilbyder amerikanerne en pris på godt 40 kroner om måneden – 8. feb.
  • Computerskabt tv-serie er suspenderet fra Twitch – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Vært til Radio4

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Analyst

  • Erfaren IT Supporter

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Erfaren HR-udviklingskonsulent

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge