MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Michael Dyrbys tavshedsbrud og afgang, Radio Louds overtagelse af facebookside med følgersivning, digital nulmoms for magasiner på politisk dagsorden igen, og gennemrenovering på Ekstra Bladet. Få dit overblik over ugens vigtigste historier i mediebranchen. Opdateret.

En uge, hvor B.T.-chefredaktør Michael Dyrby har været i fokus. | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen

Når nu du ikke kan tage i byen til langt ud på natten, så har vi heldigvis en erstatning klar til dig. I stedet for at stå og svede på et dansegulv klokken fem om natten eller falde i søvn i en opgang, kan du sidde i din sofa og stille og roligt sippe til din yndlingsspirituose (eller andet) og her blive opdateret på endnu en forunderlig uge i Mediedanmark.

Det har været en uge, hvor særligt et navn har været svært at komme uden om, nemlig Michael Dyrby. Først tog B.T.s chefredaktør på ferie i kølvandet på dokumentaren "Metoo: Sexisme bag skærmen", men efter hans eksil erkendte han tirsdag, at han havde haft upassende forhold og "udvist virkelig dårlig dømmekraft" i sin tid som chef på TV 2. Fredag eftermiddag kulminerede sagen med, at han stopper på avisen.

Det vender vi tilbage til senere, men først skal vi forbi nogle af de andre ting, som er sket i løbet af ugen (ja, der er sket andre ting).

Den digitale nulmomsdebat er tilbage

Diskussionen om den digitale nulmoms har ligget mere eller mindre stille, siden en rapport bestilt af Kulturministeriet sidste sommer konkluderede, at der ikke er nogen mærkbar konkurrence mellem aviser på den ene side og magasiner og ugeblade på den anden.

Men i denne uge er der glæde at spore hos Danske Medier, efter at EU tirsdag - ifølge brancheorganisationen - bekræftede, at digital nulmoms til magasiner er på linje med EU-lovgivning, hvilket ellers har været en anden usikkerhed i forbindelse med at udbrede nulmomsmodellen.

Onsdag kunne vi fortælle, at der er opbakning fra oppositionspartierne Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti til at udvide den digitale nulmoms til magasinerne og ugebladene, mens partierne i rød blok var mere tilbageholdende med at komme med et endeligt svar. Få indblik i partiernes ståsted i vores overblik.

Jagten på følgere

Hvis du ud af det blå blev tilbudt at få 135.000 på Facebook, Twitter eller Instagram, ville du så gøre det?

Vi skal fra jagten på nulmoms til jagten på følgere. Jagten på likes og følgere er ikke kun noget, du higer efter, når du lægger fede feriebilleder ud eller poster et billede af din hund, som du håber, kan lægge Instagrams servere ned i en likestorm.

Vi startede nemlig ugen med historien om, at Radio Loud, der til januar skifter navn til 24syv, overtager den lukkede radiostation Radio24syvs facebookside. Programchef for Radio Loud Simon Andersen begrundede den beslutning med det åbenlyse, nemlig at Radio24syvs facebookside havde over 135.000 følgere, mens Radio Louds egen ligger omkring 5.000 følgere.

Torsdag kunne vi så følge op med historien om, at over 2.000 følgere af Radio24syvs facebookside er faldet fra på tre dage, siden historien om overtagelsen blev offentliggjort. Programchef Simon Andersen så det dog ikke som et stort problem, da det ifølge ham var "lille, lille bitte flok" af følgerne, som er utilfredse og skriver vrede kommentarer, når der bliver lagt opslag ud på facebooksiden.

En krølle på halen på den historie er, at DR har talt med en advokat og ekspert i markedsføring, som vurderer, at det er potentielt er en overtrædelse af markedsføringsloven, fordi følgerne vil føle sig vildledt, men det er hverken et argument, Simon Andersen kan følge eller noget, som Radio Loud vil undersøge.

En krog i rygraden

Ekstra Bladet er i gang med en totalrenovering på de indre og ydre linjer, og torsdag kunne MediaWatch give et indblik i blåtrykket, som er en ny indholdsstrategi for Ekstra Bladet. I den vil bladet generobre pladsen som landets største nyhedssite og samtidig have en krog i ”Danmarks rygrad”, både på print og i betalingsuniverset EB+ og generelt ligestille sine tre indholdsprodukter: web, print og betalingsindhold.

Ugens tal

7. Så mange år sad Wikileaks-stifter Julian Assange indespærret på Ecuadors ambassade i London af frygt for at blive udleveret til retsforfølgelse - dels til Sverige for seksuelle krænkelser mod to kvinder, men særligt til USA for retsforfølgelse for brud på landets spionagelovgivning. Fredag har en appeldomstol banet vejen for, at Assange kan udleveres til retsforfølgelse i USA. Her venter 18 tiltaler, som især handler om, at Wikileaks lækkede dokumenter om USA's krigsinvolvering i Irak og Afghanistan.

Nyt på Navnefronten

Lasse Bastkjær Jensen vender tilbage til DR, hvor han skal være strategi- og kommunikationsdirektør.

Dea Donkin har fået nyt job som direktør for forretningsområdet public affairs hos Lead Agency. Hun kommer fra en stilling som politisk chef i Dansk Erhverv.

Claus Rothoff Brix skal fra 1. januar være adm. direktør for vidensmediet Supertrends. I marts stoppede han som kommerciel direktør på Ekstra Bladet.

Læst i andre medier

I en stor artikel onsdag bragte Politiken en historie om en omfattende tavshedskultur på Malmö Opera, hvor ledelsen kritiseres for at lægge låg på flere sager om ansatte, der blandt andet skal være dømt for voldtægt og pædofili uden for arbejdspladsen. Samtidig har Politiken talt med kilder, der fortæller om utilfredshed med, at bestyrelsen fortsat støtter direktør Michael Bojesen efter voldsom kritik af Bojesens tid som chefdirigent for DR's pigekor.

En lang række medier har bidraget med historier om sexisme i kølvandet på dokumentaren ”Metoo: Sexisme bag skærmen”. I centrum af de fleste historier har stået Michael Dyrby for sin tid som chef i TV 2. Berlingske var det første medie, som bragte ord fra hovedpersonen selv. Interviewet rundes af med, at Michael Dyrby svarer ”ja” til, at han vil stille op i andre medier. Men efter at have stillet op i DR, Ekstra Bladet, Information, vil han ikke stille op til flere interviews.

Fredag oplyste han selv i et indlæg på bt.dk, at han stopper på posten som ansv. chefredaktør.

"Jeg har ikke levet op til den standard, som vi normalt forlanger af andre kilder. Det går ikke, for det svækker hele grundlaget for journalisternes daglige virke. Ikke bare på B.T. – men i hele Berlingske Media," lyder det i indlægget fredag.

Og dermed slutter vi, hvor vi startede.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs