En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
18.06.2015kl. 12.14

MX: Derfor bringer vi tidlige exit polls

Den første exit poll på mx.dk er sandsynligvis ude før kl. 19.00, vurderer chefredaktøren, der ikke mener, at målingerne kan flytte stemmer.
Foto: Pressefoto
Ritzau, Per Fanefjord Laursen

Som eneste medie har Metroxpress besluttet at udsende exit polls, inden valgstederne lukker kl. 20.00.

Avisen hari  samarbejde med analyseinstituttet YouGov valgt løbende at bringe exit polls i dag. Ansvarshavende chefredaktør, Jonas Kuld Rathje, bygger sin beslutning på, at der ifølge ham ikke er noget i forskningen, der beviser, at valgstedsmålinger påvirker stemmer.

"Der er ikke nogen grund til at tro, at offentliggørelsen af exit polls påvirker vælgerne mere positivt eller negativt end andre ting, medierne bringer," siger han, men kan ikke bekræfte, at det bliver kl. 19.00.

"Den første kommer nok tidligere. Men jeg kan sige helt præcis hvornår," skriver Jonas Kuld Rathje til MediaWatch.

Har tidligere skudt forbi - og ramt plet

Ved folketingsvalget i 2011 udsendte Metroxpress en valgstedsmåling tidligt på eftermiddagen. Målingen ramte plet blokmæssigt, men ved folketingsvalget i 2007 ramte Metroxpress' exit poll dog forbi, da den forudså, at Enhedslisten ikke ville klare spærregrænsen.

MX bringer exit polls i løbet af valgdagen 

Folketingets forretningsudvalg opfordrede i år medierne til at undlade at bringe valgstedsmålinger, så længe valgstederne er åbne.

DR, Politiken, Jyllands-Posten, Berlingske og TV 2 har alle meddelt, at de først vil komme med målingerne efter klokken 20.00, da en tidlig valgstedsmåling kan påvirke, hvad folk stemmer i den resterende del af valghandlingen.

DR besluttede i mandags at aflyse en valgstedsmåling, der ellers skulle være udsendt klokken 19 torsdag, og tirsdag meddelte TV2, at tv-stationen heller ikke vil sende en valgstedsmåling ud, før valgstederne lukker.

Ved det seneste folketingsvalg i 2011 gav de afsluttende valgstedsmålinger for DR og TV 2 henholdsvis 50,8 og 51,1 procent til rød blok. Valget endte dog med et snævert flertal på 50,3 procent.

/ritzau/

På forsiden: Sådan skyder aviserne valgdagen i gang

TV 2 rykker exitpoll til kl. 20.00

DR dropper exit poll før valget er slut 

Exitpolls: JP vil vente til valgsteder er lukket - DR vil ikke 

Relaterede artikler:

  • Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

    På forsiden: Sådan skyder aviserne valgdagen i gang

    For abonnenter

  • MX bringer exit polls i løbet af valgdagen

  • Mediaxpress politianmeldt for skjult reklame

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge