Exitpolls: JP vil vente til valgsteder er lukket - DR vil ikke
![Foto: /ritzau/Thomas Borberg](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7396017.ece/ALTERNATES/schema-16_9/valg_thomas_borberg_polfoto.jpg)
Først sent på valgdagen torsdag bringer DR og Jyllands-Posten pejlinger af valgresultatet i form af exitpolls, skriver Jyllands-Posten.
Ved seneste kommunalvalg fik Danmarks Radio kraftig kritik for at offentliggøre en stærkt misvisende exit-prognose, som flere andre medier citerede efterfølgende.
Det fik DR, TV 2 og en række dagblade til at indgå en aftale om at droppe exitprognoser, der blander meningsmålingernes fingerpeg om, hvad vælgerne påtænker at stemme, med en exitpoll, der spørger et udsnit af vælgerne, der har stemt, hvor de har sat deres kryds.
Folketingets forretningsudvalg har dog opfordret medierne til også at gå uden om at bringe exitpolls, indtil valgstederne lukker kl. 20. Det skyldes, at de kan påvirke, hvordan vælgerne, der er på vej ned i stemmeboksen, vil sætte deres kryds.
DR vil dog ikke vente helt til kl. 20 på torsdag, men offentliggør den første exitpoll kl. 19 på torsdag.
”Vi tror, at exitpolls er med til at øge interessen for valget og deltagelsen i valghandlingen, og vi mener, det er en del af vores forpligtelse at medvirke hertil. Hvis man sidder foran sit tv kl. 19 på valgdagen og ser exitpollen, kan det jo være, at man bliver motiveret til at komme ned og stemme,” siger redaktionschef Thomas Falbe, DR Nyheder, til Jyllands-Posten.
Han understreger, at DR har lært af den massive kritik, der mødte huset efter kommunalvalget i 2013.
På Jyllands-Posten har ledelsen besluttet at vente med den første exitpoll til kl. 20, og chefredaktør Pierre Collignon opfordrer andre medier til at gå samme vej og tage "en kold tyrker" efter en valgkamp, der har budt på "danmarkshistoriens største meningsmålingseksplosion" ifølge Pierre Collignon.
Relaterede artikler
10 mediefolk blandt Danmarks 100 mest magtfulde personer
For abonnenter
April: Her er de største mediehuse og medier på nettet
For abonnenter