Mediaxpress politianmeldt for skjult reklame

Forbrugerombudsmanden politianmelder kommunikationsbureauet Mediaxpress for reklamer, forklædt som journalistik.
Anders Haubart Madsen

Kommunikationsbureauet Mediaxpress - ej at forveksle med gratisavisen Metroxpress - er i Forbrugerombudsmandens søgelys.

Det drejer sig om to annoncer, bragt i udgivelserne Byggeri + Arkitektur i maj 2013 og i særtillægget 'Klima, energi & miljø' til Bygge- og Anlægsavisen i juni 2013.

Begge annoncer bærer overskriften "Lyset fremhæver formen og drager publikum".

Forbrugerombudsmanden mener, at de to annoncer tager sig ud for at være journalistiske artikler ved at mangle klar varebetegnelse som reklame, og derfor har forbrugerinstansen valgt at politianmelde magasinernes chefredaktør.

"Når man ser en reklame, må man ikke være i tvivl om, at det er en reklame," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

"I denne sag viste det sig, at det, man troede var redaktionelt udarbejdede artikler, reelt var annoncer betalt af en virksomhed. Det er derfor min opfattelse, at MediaXpress har overtrådt markedsføringsloven.”

Paragraf kræver betegnelse som reklame

Hos MediaXpress kan kunder mod betaling kan få udarbejdet profilomtaler af virksomheden eller dens produkter, hvorefter omtalen bliver bragt i de indstik og magsiner, som MediaXpress udgiver.

Global: Konkurrencestyrelse advarer mod annoncer forklædt som artikler 

De faste udgivelser tæller Byggeri+Arkitektur samt Bygge- og Anlægsavisen. Virksomheden havde sidste år et underskud på godt 400.000 kr.

Politianmeldelsen sker på baggrund af Markedsføringsloven § 4:

"En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også