MediaWatch

Tyske medier bøjer sig for Google i copyright-tvist

Af frygt for at miste trafik har en stor gruppe tyske aviser trukket et krav tilbage om, at Google skal betale for at vise artikelindhold i søgeresultater.

En juridisk tovtrækning mellem Google og tyske avishuse om, hvordan online nyheder vises i søgeresultater, er endt til Googles side.

Det skriver Techcrunch.

En stor gruppe tyske medier, mere end 200, sagsøgte tidligere i år Google for at krænke ophavsretten ved ikke at betale for de indholdsbidder, der kommer frem i søgeresultater.

Tyske medier vinder lille sejr over Google
Google svarede imidlertid igen på søgsmålet ved at ændre visningerne i søgeresultaterne for de pågældende medier, så resultaterne alene bestod i en overskrift og et link. Det har foreløbig fået medierne til at trække deres krav tilbage og i stille protest acceptere, at søgemaskinen kan vise uddrag af deres indhold uden at betale indholdsproducenterne.

Frygter trafikfald

Ifølge en pressemeddelelse dropper medierne deres krav i erkendelse af "Googles overvældende markedskraft" og frygten for, at Googles ændringer vil udløse hårde trafikfald og ramme medierne på økonomien.

Medierne håber dog på en revanche næste år, når den tyske patentmyndighed skal kigge på copyrightlovgivningen. Google vurderes at sidde på 90 pct. af search-markedet i Europa.

Global: Nein, til fransk Google-aftale

Tyske medier har tidligere afvist en aftale som den, de franske medier tidilgere i år indgik med Google. Den franske aftale, der er afslutningen på en langvarig debat om ophavsretten til de historier, som Google News linker til, giver de franske medier 60 mio. euro om året. Penge, som Google har indvilliget i at betale.
Europæiske aviser vil have link-penge fra Google

Mere fra MediaWatch

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Jobindex ser overskud vokse med 40 pct.

”Antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” lyder det fra adm. direktør i Jobindex i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapport.

DR-sportschef stopper

DR skal se sig om efter en ny sportschef, da den nuværende skifter branche efter syv år i spidsen for DR Sporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs