MediaWatch

Yahoos blognetværk nærmer sig halv milliard brugere

Yahoo-ejede Tumblr har øget læserskaren med 40 pct. de sidste fem måneder, lyder det fra Yahoos topchef. Hun forventer, at blognetværket giver overskud til næste år.

Foto: Julie Jacobson/Polfoto/AP/Arkiv

Blognetværket Tumblr, som Yahoo købte i maj 2013 for 1,1 mia. dollars, har fået vokseværk og vil inden for et par år give overskud, skriver The Guardian.

Sådan lyder det i hvert fald fra Yahoos topchef, Marissa Mayer.

"Vi købte Tumblr for lidt over 15 måneder siden. Over de sidste 15 måneder har de oplevet stærk vækst. Deres læserskare er vokset 40 pct. fra 300 mio. til mere end 420 mio. bruger," siger Yahoos topchef Marissa Mayer på en telefonkonference med analytikere i forbindelse med Yahoos kvartalsregnskab ifølge The Guardian.

Samtidig vokser antallet af registrerede blogs på Tumblr markant, siger hun

"Antallet af registrerede blogs er næsten fordoblet fra 105 mio. til 206 mio., brugernes månedlige brug af deres mobilapp vokser med 50 pct. og måske mest imponerende vokser tidsforbruget på Tumblr fra 22 minutter til 27 minutter," siger Marissa Mayer.

 

Med brugere tæller Yahoo alle, som logger ind på Tumblr for at oprette en blog, men også alle, der besøger en af disse blogs.

Skal give overskud i 2015

Yahoo forventer, at Tumblr i 2015 rammer en omsætning på 100 mio. dollar og et positivt resultat før skat. Sammenlignet med Yahoo er det dog småpenge, idet Yahoos samlede omsætning i trejdje kvartal var lige i underkanten af 1,1 mia. dollar.

Tidligere på måneden skrev Business Insider, at Marissa Mayer internt har kæmpet imod, at Yahoo helt skulle opsluge teknologien fra Tumblr og lukke tjenesten, som man gjorde med nyhedstjenesten Summly. Tumblr får i stedet lov til at fortsætte som Tumblr, men skal skifte fokus mod at blive Yahoos svar på Googles YouTube.

Tumblrs skæbne kan dog vise sig at være afgørende for Marissa Mayer, der er under pres for siden 2012 at have brugt 1.3 mia. dollars (godt 7.6 mia. kroner) på opkøb, der endnu ikke tjener penge til Yahoo.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs