Direktør for Zetland stopper - afløser er fundet internt

Efter mediet opnåede overskud sidste år, stopper Zetlands direktør gennem otte år og sætter kurs mod udlandet for at tanke nye kræfter. Ny direktør er fundet i egne rækker og skal stå i spidsen for en skalering af konceptet og ambitionen om at fordoble abonnementstallet.
Jakob Moll slipper direktør-tøjlerne på Zetland og giver dem videre til digital chef, Tav Klitgaard | Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Jakob Moll slipper direktør-tøjlerne på Zetland og giver dem videre til digital chef, Tav Klitgaard | Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Otte år efter Zetland poppede op i medielandskabet og introducerede "singlen", fire år efter det redaktionelle hamskifte til dagligt aktualitetsmedie, og to år efter frontløbet på lyd ramte brugervaner i bevægelse og gjorde læsere til lyttere, så takker Zetlands direktør og medstifter, Jakob Moll, af.

Rejsen som medieiværksætter har varet det meste af et årti, og det samme har kampen for at bevise Zetlands forretningsmæssige berettigelse. Den kulminerede sidste år, da Zetland postede skriften på væggen - hvis ikke mediet kunne øge abonnementstallet med 3500 til 14.000, så indtægterne matchede udgifterne, var det på tide at overveje, om forretningsmodellen havde gang på jord. Ambassadørkampagnen virkede og var med til at sende Zetland i plus for første gang. Men vejen har også været slidsom, og næste etape kalder på friske kræfter, forklarer Jakob Moll.

”Jeg stopper for det første, fordi det er 10 år siden, vi gik i gang med det projekt, der blev til Zetland. Det har været spændende og nogle gange også hårdt. Nu, hvor vi er kommet op og er et fantastisk sted også rent økonomisk, har jeg kunnet stoppe op og mærke efter, og nogle dage kan jeg mærke, at jeg lige har skullet tage mig sammen til de store ting, vi nu skulle i gang med i næste fase, og det er Zetland simpelthen for vigtig til - at jeg bliver udkørt,” siger Jakob Moll, der uddyber, at han for det andet står over for et udlandsophold, hvor han skal beskæftige sig med Zetland på en helt anden måde end den daglige drift.

”Jeg har fået mulighed for at tilbringe noget tid i udlandet på et universitet med at fordybe mig i nogle af de større perspektiver i det, vi har gjort med Zetland. Både det, at vi er en rendyrket medlemsforretning, hvor alt er brugerbetaling, og måske frem for alt den relation vi lykkedes med at opbygge omkring journalistikken. Perspektiverne i det vil jeg gerne blive klogere på også i forhold til de forretningsmodeller, medierne skal lave af fremover. Det her er en mulighed for det og for at tanke op,”  siger Jakob Moll, der skal være væk et års tid, når han letter. Hvornår, det sker, afhænger af, hvornår coronarestriktionerne opløses, og det igen bliver muligt at rejse ud.

Digital chef er ny direktør

Zetland har ikke været vidt omkring for at finde Jakob Molls afløser. Mediets digitale chef siden 2015, Tav Klitgaard, overtager kasketten og bliver dermed også ansv. chefredaktør Lea Korsgaards nye medspiller i direktionen.

Mens de første mange år er gået med trial and error-udvikling af mediekoncept og markedsføring, er grundformen nu støbt og opgaven handler om skalering, forklarer den nye Zetland-direktør.

”Zetland er et sindssygt spændende sted og er på vej ind i en fase, hvor vi har vores product-market fit, så det nu kommer til at handle om skalering for os. Det skal vi gøre på en intelligent måde, som jeg synes, jeg har nogle ideer til,” siger Tav Klitgaard, der uddyber, at målsætningen først og fremmest er godt en fordobling af abonnementbasen.

”Vi mener, vi er relevante for rigtig mange flere danskere og går efter 40.000 medlemmer. Det er lidt over en fordobling af vores nuværende base, og det mener vi er realistisk med den betalingsvillighed, og det mediebillede, der er,” siger Tav Klitgaard, der uddyber, at medlemstallet er passeret  "et godt stykke over" 15.000.

Nogen deadline for, hvornår de 40.000 medlemmer skal være i hus, vil han ikke sætte.

”Jeg kommer ikke til at opstille tre bullet points med ting, vi skal være eller nå inden 2023, for vi er en iterativ forretning, og vi udvikler vores forretning i samarbejde med vores medlemmer. Det lyder måske corny, men det er faktisk en meget reel og vigtig ting for os, at vi hele tiden har føling med og tager bestik af medlemmernes vaner og behov," siger Tav Klitgaard.

Tav Klitgaard kom til Zetland i 2015 som product manager fra en tilsvarende stilling hos den digitale publiceringsplatform Issuu | Foto: Nicolai Oreskov Westh
Tav Klitgaard kom til Zetland i 2015 som product manager fra en tilsvarende stilling hos den digitale publiceringsplatform Issuu | Foto: Nicolai Oreskov Westh

Forventer overskud

Zetland har gennem årene bla. brugt penge på tv-reklamer for at udbrede kendskabet, men det er erfaringerne fra efterårets ambassadørkampagne, som den nye direktør vil bygge videre på for at nå bredere ud.

”Vores vej fremad er at fokusere på, at vi er et medlemsbaseret, reklamefri medie, og det bedste, vi kan gøre, er at få de eksisterende medlemmer, dem der ved, hvordan vi passer ind i deres hverdag, til at anbefale det til andre. Det er den vej, vi kommer til at gå meget mere nedad," siger Tav Klitgaard.

Zetland blandede sig for nylig i vinderfeltet, da den internationale avisorganisation Wan-Ifra uddelte digitale priser. Her gik prisen for bedste platform til Zetland, der tidligere har solgt den teknologiske løsning til et svensk medie. Ifølge Tav Klitgaard, der har været tovholder på udvikling, er der på den længere bane også ambitioner om at se ud over landets grænser i forhold til skalering.

”Vi står på tre ben, teknologi, journalistisk og en forretningsmodel med medlemskaber, og jeg tror, den samlede pakke også er interessant for en masse mennesker, der ikke læser dansk. Men lige nu er det altoverskyggende målet om at fordoble vores medlemmer i Danmark.”

Kommer Zetland til at give overskud i år?

”Det er vores forventning, ja.”

Jakob Moll stopper som direktør i dag, torsdag, men beholder sin ejerandel i Zetland, som han har sammen med de tre øvrige grundlæggere af Zetland, chefredaktør Lea Korsgaard, Silke Bock og Hakon Mosbeck. Hvorvidt han skal retur til Zetland efter udlandsopholdet står åbent.

”Jeg føler mig overhovedet ikke færdig med Zetland. Jeg håber, Zetland kan bruge mig til noget, når jeg vender tilbage,” siger Jakob Moll.

I forbindelse med ledelsesskiftet har Zetland ansat en ny product manager som afløser for Tav Klitgaard og en engagementschef, der passer den del af butikken, der rummer marketing, kommunikation og events.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også