Medieiværksætter: "God journalistik koster jo penge”

Gratis indhold rimer ikke på kvalitetsjournalistik. Sådan lyder det fra Jakob Moll, der er grundlægger, partner og direktør i Zetland, som er et nyt journalistisk projekt, der udgiver journalistiske fortællinger (singler) på nettet og bl.a. afholder Zetland Live-arrangementer, der bringer journalistikken ud på live-scener som Det Røde Rum på det Kgl. Teater.
Thomas Bo Christensen

Gratis indhold rimer ikke på kvalitetsjournalistik. Sådan lyder det fra Jakob Moll, der er grundlægger, partner og direktør i Zetland, som er et nyt journalistisk projekt, der udgiver journalistiske fortællinger (singler) på nettet og bl.a. afholder Zetland Live-arrangementer, der bringer journalistikken ud på live-scener som Det Røde Rum på det Kgl. Teater.

MediaWatch sætter i en ny serie fokus på de nye journalistiske initiativer, der spirer op af medie-mulden i denne tid, og første nedslag er nybyggerne fra Zetland. Her fortæller Jakob Moll om, hvorfor de fire journalister bag projektet sagde farvel til gode jobs og grundlagde Zetland.

Hvorfor har I valgt at blive iværksættere?

”Vi så en fantastisk mulighed for at gøre en forretning ud af den journalistik, vi elsker og tror på. Vi forlod nogle fantastiske arbejdspladser, men stemningen i den journalistiske branche har jo været præget af en del bekymring og sortsyn det seneste årti. Vi ville udvikle en forretningsmodel, der fører kvalitetsjournalistikken ind i fremtiden.”

Hvorfor har I sat skibet i søen – hvad er det journalistiske mål med projektet?

”Vi vil bevise, at grundig, velfortalt og perspektivrig journalistik har fremtiden for sig.”

Hvad har været den primære drivkraft - ønsket om at lave en ny type journalistik på nettet, ønsket om at være selvstændig eller ønsket om at tjene penge på nettet?

”Alle tre, for så vidt. For det første ville vi slås for en type journalistik, der har været under pres, og som i vores øjne repræsenterer noget af det mest værdifulde og fantastiske, journalistikken kan præstere. For det andet ville vi etablere en forretningsmodel, der ikke bare er levedygtig, men som også er værd at trække investorer ind i. Som kan få vægt og betydning. For det tredje ville vi ikke udtrykke det sådan, at vi udgiver journalistik "på nettet". Vi er ret bevidste om forskellen - vi udgiver digitalt, men vi føler os mere forbundne med magasinjournalistisk end netnyheder.”

Hvordan er jeres forretningsmodel?

”Vi udvikler og udgiver singler - en mellemting mellem artikler og bøger - der kan læses på alle digitale apparater. Vi sælger stykvis via allerede fungerende salgskanaler til e-bøger herunder iBooks og alle danske netboghandler. Singlerne skal være medrivende læsning. De er aldrig dagsaktuelle, men de er altid aktuelle på den måde, at de beskæftiger sig med væsentlige forhold i nutiden. Markedet er endnu meget ungt, og de kommende 12 måneder supplerer vi med andre indtægtskilder. Det springende punkt er naturligvis, at vi bruger alle vores ressourcer til at skabe journalistisk kvalitet - ikke på trykkerier, ikke på lastbiler, ikke på en masse administration.”

Hvornår i processen fandt I frem til forretningsmodellen?

”Jeg havde gennem længere tid rodet med løse tanker om, at digital læsning skabte helt nye muligheder for journalistikken. Men brikkerne faldt først på plads for os på en researchrejse til New York City i 2011, hvor vi mødtes med amerikanske iværksættere i samme boldgade og for alvor forstod omfanget af e-bogs-revolutionen derovre.”

Forventer I at udvide i løbet af året?

”Ja.”

Har I kalkuleret med at skulle få del i en ny mediestøtteordning?

”Vi er opmærksomme på mediestøtteordningen, og den vil naturligvis kunne få en afgørende betydning for en virksomhed af vores størrelse, der har brug for at vokse de kommende år. Men det er alfa og omega for os, at vores forretningsmodel er sund i sig selv og ikke hviler på støttekroner.”

Hvad forventer I af omsætning i løbet af det første år, og hvad er målet på sigt?

”Vi har meget beskedne forventninger til det første år, fordi danskerne kun så småt er begyndt at tage digital læsning til sig. Kurverne går stejlt opad, men fra et meget lavt niveau. På sigt skal vi omsætte for et millionbeløb, det er klart, for at kunne betale vores egen løn og samtidig sikre vores skribenter en ordentlig økonomi. God journalistik koster jo penge.”

Hvor lang tid har I tænkt jer at give projektet, i tilfælde af at det ikke kan løbe rundt?

”I andet halvår af 2013 skal vores tal begynde at ligne noget, sådan vil jeg udtrykke det. Men inden da forventer vi at lukke en investor ind, og vores forretning bør i den forbindelse have udviklet sig markant.”

Hvad er forventningerne til forretningen bag projektet?

”Vi skal i første omgang sælge et vist antal tusind singler hver måned i gennemsnit - i en kombination af styksalg på nyudgivelser, på backlisten og via betalt medlemskab. Mere i detaljer vil jeg helst ikke gå. Jeg kan til gengæld sige, at vores første to udgivelser lever op til salgsforventningerne i vores forretningsplan. Faktisk ligger de en pæn del over.”

Bag Zetland står Silke Bock, Hakon Mosbech, Lea Korsgaard og Jakob Moll. Læs mere på Zetland.dk

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også