MediaWatch

Det nye Zetland går i luften et par millioner før mål

Zetland begynder i dag at udgive mellem to og fem daglige artikler. Mediet mangler et par millioner kroner for at nå sine kapitalmål.

Efter et længere tilløb er relanceringen af Zetland en realitet. Netmediet går i luften i dag med mellem to og fem daglige artikler.

Mediet satte sig som mål at samle 16 mio. kr. ind op til lanceringen, men Zetland mangler omkring 2 mio. kr. for at nå målet. Det skriver Finans.

8 af de 14 mio. kr. kommer fra tre private investorer. Dertil kommer 4 mio. kr. fra Innovationspuljen, 534.000 kr. fra en crowdfunding-kampagne og 350.000 kr., som Zetland modtog i mediestøtte for at lave forundersøgelser til projektet.

"Vi er ikke helt oppe på 16 mio. kr., men vi er tæt nok på til, at vi har kunnet tilpasse forretningsplanen," siger Zetlands adm. direktør, Jakob Moll, til Finans.

Vil have 14.500 abonnenter

Forretningsmodellen er baseret på abonnementssalg og nul annoncer. Det koster 99 kr. pr. måned at læse Zetland - en pris, der samtidig giver rabat på billetten til arrangementerne i Zetland Live, der sammen med udgivelsen af singler hidtil har været Zetlands journalistiske omdrejningspunkt.

Mediet har tidligere meddelt, at målet er at nå 14.500 nye abonnenter i løbet af de første to leveår.

"Vi har skabt en digital avis, der dropper den halsløse jagt efter først at konstatere, at noget sker. I stedet tager vi os tid til at forklare, hvorfor det sker, og hvad det betyder. Fordybelse kræver ro, og ro kræver koncentration, så her får du ingen blinkende bannerannoncer, men til gengæld –forhåbentlig – lyst til at blive hængende og dele din viden med os andre," skriver Zetlands chefredaktør Lea Korsgaard i et velkomstindlæg.

Zetland udkommer alle hverdage med mellem to og fem baggrundshistorier om tidens største historier i særligt Danmark og Europa. Derudover udsender Zetland hver aften nyhedsmailen Zetland Helikopter, der skal give brugerne overblik over døgnets vigtigste begivenheder, skriver mediet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs