En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
05.02.2015kl. 10.37

TV4 lyspunkt for Bonnier i lidt svagere 2014

Bonnier leverer et driftresultat i 2014 på 1.103 mio. sek, der er lidt lavere end forrige år. De næste år vil koncernen leve med lavere lønsomhed for i stedet at speede digital omstilling op.
Tomas Franzén
af PER FANEFJORD LAURSEN

Bonnier AB offentliggjorde onsdag aften et 2014-regnskab, der viser et fald i omsætningen på 2,7 pct.

Omsætningen blev 23.702 mio. sek, mod 24.354 mio. sek i 2013. Driftsresultatet (EBITA) landede på 1.103 mio. sek, sammenlignet med 1.172 mio. sek i 2013, hvilket udløser en EBITA-marginal på 4,7 (4,8) pct.

Bonnier AB's koncerndirektør siden marts, Tomas Franzén, betegner resultatet som forventet.                                                                                          

"Markedsudviklingen var i 2014 stort set som forventet. Printannonceringen fortsatte ned af, og i foråret tegnede der sig ændrede vaner for tv-sening.  I det lys er det glædeligt, at TV4 fortsat kan levere stærke resultater, og at vi indenfor vore annonceintensive forretningsområder på papir opnår en forbedring af lønsomheden," siger han i en pressemeddelelse.

Bonnier nettoomsætning

Omsætning på hovedområder i 2014 vs 2013
  • Broadcasting: 6448 (6388)
  • Magasiner: 3944 (4342)
  • Nyheder: 4705 (4596)
  • B-t-B: 1142 (1111)
  • Bøger: 6472 (6254)
  • Growth media: 1962 (2054)
  • Andet: -971 (-391)
  • Kilde: Bonnier

Tomas Franzén erkender også, at Bonnier, trods resultatmæssig stabilitet, står i en turbulent situation med pres på de traditionelle forretningsområder. Indtægterne skal flyttes til digitale områder, og den overgang skal gå hurtigere, end det hidtil har været tilfældet, lyder budskabet.

Digital omstilling op i gear

Den proces satte Bonnier mere fart på i efteråret med store investeringer i teknik og forretningsudvikling. Hovedsporet er, at det er kerneforretningsområderne, der skal digitaliseres. Som omtalt på MediaWatch, introducerede Bonnier i november det omtalte strategiske skifte: Man vil leve med lavere lønsomhed de næste tre år, fordi koncernen vælger at bruge ressourcer på en transformation. Frem mod 2017 vil Bonnier spare to mia. svenske kr., der skal investeres i nye og primært digitale produkter.

Bonnier vil flytte 2 mia. til digitale investeringer

Resultatet for Bonniers broadcasting-område understreger strategien. Broadcasting skaffede et EBITA på 589 mio. sek mod 770 mio sek i 2013. Selv om hovedbrandet TV4 slog rekord på samlet annoncesalg, betød investeringer i fortsat digital overgang, at resultatet blev ringere end i 2013.

'Magasiner' løftede derimod sit EBITA lidt til 310 mio. sek (306). Der var ingen hjælp fra de nordiske virksomheder, der klarede sig dårligere end i 2013, men de amerikanske virksomheder i Bonnier Corporation forberedrede resultatet via en kombination af omkostningstyring og øgede digitale indtægter.

Bonnier-chefs omstridte bonus kunne have været endnu højere

Bonnier-chefs millionløn chokerer ansatte

Bonnier skærer antik-magasin fra i Sverige

Medie: Bonnier ville købe Svenska Dagbladet

Bonnier henter MTG's strategichef 

Relaterede artikler:

  • Gunilla Hertz | Foto: Peter Jönsson/PR

    Bonnier-chefs omstridte bonus kunne have været endnu højere

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge