TV4 lyspunkt for Bonnier i lidt svagere 2014
![Tomas Franzén](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6276512.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Tomas%2520Franz%25C3%25A9n.jpg)
Bonnier AB offentliggjorde onsdag aften et 2014-regnskab, der viser et fald i omsætningen på 2,7 pct.
Omsætningen blev 23.702 mio. sek, mod 24.354 mio. sek i 2013. Driftsresultatet (EBITA) landede på 1.103 mio. sek, sammenlignet med 1.172 mio. sek i 2013, hvilket udløser en EBITA-marginal på 4,7 (4,8) pct.
Bonnier AB's koncerndirektør siden marts, Tomas Franzén, betegner resultatet som forventet.
"Markedsudviklingen var i 2014 stort set som forventet. Printannonceringen fortsatte ned af, og i foråret tegnede der sig ændrede vaner for tv-sening. I det lys er det glædeligt, at TV4 fortsat kan levere stærke resultater, og at vi indenfor vore annonceintensive forretningsområder på papir opnår en forbedring af lønsomheden," siger han i en pressemeddelelse.
Tomas Franzén erkender også, at Bonnier, trods resultatmæssig stabilitet, står i en turbulent situation med pres på de traditionelle forretningsområder. Indtægterne skal flyttes til digitale områder, og den overgang skal gå hurtigere, end det hidtil har været tilfældet, lyder budskabet.
Digital omstilling op i gear
Den proces satte Bonnier mere fart på i efteråret med store investeringer i teknik og forretningsudvikling. Hovedsporet er, at det er kerneforretningsområderne, der skal digitaliseres. Som omtalt på MediaWatch, introducerede Bonnier i november det omtalte strategiske skifte: Man vil leve med lavere lønsomhed de næste tre år, fordi koncernen vælger at bruge ressourcer på en transformation. Frem mod 2017 vil Bonnier spare to mia. svenske kr., der skal investeres i nye og primært digitale produkter.
Bonnier vil flytte 2 mia. til digitale investeringer
Resultatet for Bonniers broadcasting-område understreger strategien. Broadcasting skaffede et EBITA på 589 mio. sek mod 770 mio sek i 2013. Selv om hovedbrandet TV4 slog rekord på samlet annoncesalg, betød investeringer i fortsat digital overgang, at resultatet blev ringere end i 2013.
'Magasiner' løftede derimod sit EBITA lidt til 310 mio. sek (306). Der var ingen hjælp fra de nordiske virksomheder, der klarede sig dårligere end i 2013, men de amerikanske virksomheder i Bonnier Corporation forberedrede resultatet via en kombination af omkostningstyring og øgede digitale indtægter.
Bonnier-chefs omstridte bonus kunne have været endnu højere
Bonnier-chefs millionløn chokerer ansatte
Bonnier skærer antik-magasin fra i Sverige