MediaWatch

Medie: Bonnier ville købe Svenska Dagbladet

Bonnier og Schibsted var angiveligt i forhandlinger om Svenska Dagbladet i efteråret sidste år, skriver Dagens Industri.

Foto: Peter Jönsson/PR

Ifølge Dagens Industri takkede Bonnier sidste år nej til at købe Svenske Dagbladet af Schibsted. Forhandlingerne strandede angiveligt sidste efterår, fordi Bonnier og Schibsted ikke kunne blive enige om prisen.

Ved at købe Svenska Dagbladet kunne Bonnier opnå synergier inden for salg og administration. Til gengæld vurderede Bonnier-ledelsen også, at det ville koste op mod en kvart milliard, hvis Svenska Dagbladet gik ned. Som en forsikring mod det ville de derfor have penge af Schibsted for at overtage avisen. Schibsted var af en anden opfattelse. De ville i stedet have betaling for Svenska Dagbladet, og dermed var handlen død, skriver Dagens Industri.

I dag er Bonniers interesse skrinlagt.

"Der er ingen som helst interesse fra Bonniers side i at købe SvD," siger Gunilla Herlitz, chef for Bonnier News, till Dagens Industri.

Raoul Grünthal, Schibsteds chef i Sverige, ønsker ikke at kommentere oplysningerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs