Bonnier vil flytte 2 mia. til digitale investeringer

Overskudskrav viger til fordel for investeringer i en ny tre-årig strategi, der skal bremse omsætningsfaldet i den svenske mediekoncern Bonnier og skabe grundlaget for ny vækst.

Bonniers nye topchef Tomas Franzén, der i marts afløste Jonas Bonnier som koncernchef i Bonnier AB, vil investere stort i nye digitale indtægtsveje de kommende tre år, skriver Børsen.

Frem mod 2017 vil Bonnier spare 2 mia. svenske kr., der skal investeres i nye og primært digitale produkter. Det betyder samtidig et strategisk skifte, hvor kravet om øget lønsomhed viger til fordel for investeringer, siger Tomas Franzén (foto).

"Vi vil komme til at leve med en lav lønsomhed de næste tre år, fordi vi vælger at bruge ressourcer på en transformation af Bonnier. Alt, hvad vi sparer og effektiviserer os til, vil krone for krone blive brugt på forandringerne," siger han til Børsen.

Presset omsætning

Bonniers forretning er funderet på klassiske analoge kanaler: aviser, magasiner, bøger og tv, men er som andre huse født i den traditionelle medieverden ramt af faldende omsætning i kerneforrretningen. Fra 2012 til 2013 svandt Bonniers omsætning med ca. 2,5 mia. svenske kr. Tendensen er fortsat i år og vil fortsætte frem mod 2018, forventer topledelsen ifølge Børsen.

Målet for Bonniers nye strategi er at øge omsætningen inden for nye forretningsområder som events, partnerskaber og digitale produkter, så de inden 2018 udgør 35 pct. af omsætningen - mod omkring 15 pct. i dag.

Ud over udvikling af den eksisterende forretning, vil Bonnier også kigge på opkøb og frasalg ifølge Tomas Franzén, der i efteråret hentede tidligere strategichef i MTG, Jan Lund, til koncernledelsen som ny direktør for forretningsudvikling og strategi.

På vej med tv-satsning

Bonnier driver i Danmark magasinforlaget Bonnier Publications samt dagbladet Børsen.

Den svenske koncern har hidtil sat et overskudsmål på 15 pct. til sine forretninger, der primært er i de nordiske lande. Kravet har tidligere mødt kritik fra medarbejderne på Børsen, senest i begyndelsen af året da avisen trods et solidt overskud gik igennem en større sparerunde.

Den nye strategiske udmelding fra koncernledelsen synes imidlertid at øge fokus mere på udvikling og investering.

Herhjemme er Børsen på vej med den digitale tv-satsningen Børsen Play efter nytår samt investeringssitet Børsen Market News.

I 2013 havde Bonnier-koncernen en omsætning på ca. 21,5 mia. danske kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også