DR kan ikke frit bruge sine nichekanaler på DAB til at ændre eller afpudse FM-radioernes profiler.
Nok er verden og fremtiden digital, men FM og DAB tilstedeværelse er ikke det samme, siger politikere fra flere partier i Politiken.
Desuden minder de nye blå mediepolitikere om, at DR's musikprofil klart skal adskille sig fra de kommercielle radioers ofte stringente playlister.
Smallere musikprofil
Kritikken kommer i kølvandet på en ny undersøgelse af særligt P3s musikprofil, der ofte diskuteres. Profilen bliver dog gradvist smallere, viser nye data. I 2011 blev der spillet næsten 3.700 forskellige kunstnere på P3, mens der i 2014 kun blev spillet musik fra 1.612 forskellige kunstnere.
En del af det nye musikrepertoire klares nu af den smalle og digitale P6 Beat, men den strategi udløser ny debat af DR Radios generelle strategi.
Men P3 skal være bredere, fastslår Dansk Folkepartis Morten Marinus, og henviser til DRs public service forpligtelser.
Venstres nye medieordfører Morten Løkkegaard bebuder en nærmere diskussion af DR's linje på radio. Den diskussion tager Enhedslistens Søren Søndergaard gerne.
Musikbranche kritiserer P3 for at lefle for lytterne
P3 afviser kritik
Den nye medieordfører Mogens Jensen (S) advarer om, at digitale radioer har lav gennemslagskraft og ikke kan bruges til at beskære bredden på FM-kanalerne. Lytterandelen på f.eks. P6 er typisk kun 0,4 pct - mod 18-19 pct. på P3.
Liberal Alliances Mette Bock vil ikke forbyde, at der spilles nye hits på P3, men det ikke er hovedopgaven, siger hun. Opgaven er at præsentere nye kunstnere og ny musik.
Halvårsstatus: Mainstream radio taber lytterandele
P3-chef Christian Ottenheim minder om, at P3 skal være et public service tilbud, men også et public service tilbud for mange. Han afviser, at radiokanalen lyder som kommercielle radioer.
Tidl. P3-vært: Dansk radio er ikke med på beatet
Nyt morgenhold til P3
DR flytter børn og unge væk fra DAB-radio
50 år: P3 inviterer til festival og fødselsdagsfest
P6 Beat har alt for få lyttere