MediaWatch

Tidl. P3-vært: Dansk radio er ikke med på beatet

Radiomarkedet står mere stille end nogensinde. Og åbningen af de danske DAB-frekvenser har ikke hjulpet, skriver tidligere vært på P3 Le Gammeltoft i en kronik.

Det danske radiomarked er i for høj grad præget af den samme type musik, "hurtige" værter og et monopol-lignende system, som kvæler al nytænkning.

Sådan skriver tidligere vært på DR's P3 Le Gammeltoft i en kronik i Politiken.

"De danske radioer – især de kommercielle – er afhængige af lyttertal. Og som det desværre er for alle medier, er det lettere at få højere lyttertal, hvis man giver lytterne det, de tror, de vil have, ved at lefle for dem med kommercielle hits, lettilgængelig værtsinformation – og for guds skyld humor. Det må ikke blive seriøst, så bliver det måske tungt og alvorligt, "skriver Le Gammeltoft i Politiken.

Hun mener især, at DR som public service-institution ikke bør lade sig styre af kortsigtede hensyn til lyttertal og bruger P6 Beat som eksempel. Her forsøgte DR "at skabe et mere kvalitetsorienteret univers" med mere frihed, men dårlige lyttertal fik DR til at skrotte den strategi, skriver hun.

Le Gammeltoft angriber også adgangsbarriererne til DAB-markedet. Hun står i dag i spidsen for en lille kanal for elektronisk musik på web og app, som hun gerne ville ansøge om nogle af de ledige DAB-frekvenser til. Men for at kunne søge om en frekvens, skulle hun stille med en bankgaranti på over 3 mio. kr. Desuden angriber hun Gramex's nøgle for DAB-markedet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere