MediaWatch

Musikbranche kritiserer P3 for at lefle for lytterne

Flere fra den danske musikbranche sætter spørgsmålstegn ved, om Danmarks mest populære radiokanal lever op til sin public service-forpligtelse.

En række kritikere i musikbranchen mener, at Danmarks mest populære ungdomskanal, P3, er mere optaget af høje lyttertal end af at oplyse lytterne om smal og udfordrende musik, skriver Ugebrevet A4.

"Det er en public service-kanals forbandede pligt at bruge tid på at orientere bredest muligt. Men de svigter at give rum for smallere musik, som et stort publikum burde blive introduceret til," siger Mikael Højris, karrierekonsulent i Dansk Musiker Forbund, til Ugebrevet A4.

Michael Højris bliver bakket op af leder af Dansk Rock Samråd og tidligere medlem af Statens Musikråd Gunnar K. Madsen.

P3's redaktionschef, Christian Ottenheim, mener dog ikke, at kanalen skal repræsentere alle stilarter og nå ud til alle grupper af befolkningen. Derfor er høje lyttertal vigtige.

"Når vi definerer os selv som en bred kanal, så er det klart, at lyttertal har relevans. Vi skal ikke udfordre så meget, at vi misser vores forpligtelse til at samle. Lytterne skal have en kanal, de kan stole på. De skal føle, at det er den samme kanal, hver gang de tænder," siger Christian Ottenheim til Ugebrevet A4.

Han får opbakning fra medieforsker i public service Henrik Søndergaard, som påpeger, at den populære musik fastholder mange lyttere, så de også hører nyheder og andet samfundsrelevant indhold. 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs