MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Hjælpepakke med et trecifret millionbeløb til mediehuse er faldet på plads, Loud i luften, Helsingør Dagblad går en uvis fremtid i møde, og medier på stribe skar lunser af omkostningerne. Kom med på rundtur i endnu en corona-præget uge i Mediedanmark.

Radio Loud gik i luften for første gang onsdag. Her ses Ann Lykke Davidsen (th) tíl digital lancering af kanalen. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

En relativt hæsblæsende uge i den danske mediebranche lakker mod enden. Vi samler op på, hvad der har rørt sig siden sidst.

Første stop på rundturen gør vi i den politiske verden. Efter en ikke snorlige optakt blev et bredt flertal i Folketinget onsdag enige om en hjælpepakke til mediehuse. Pakken holder hånden under medier, hvis annonceomsætning falder med mere end 30 pct. som følge af coronakrisen, og ventes at sende omkring 180 mio. kr. ud i mediebranchen.

Brancheorganisationen Danske Medier sendte rosende ord til hjælpepakken, og det samme gjorde en bred skare af medieselskaber dagen derpå. Medieordførerne for flere af partierne bag aftalen satte ligeledes ord på forløbet, der ledte op til hjælpepakken.

Hjælpepakken fulgte efter tirsdagens beslutning om at hjælpe mediehusenes likviditet ved at udbetale hele årets redaktionelle produktionsstøtte i ét hug i april. Udbetalingen sker normalt i flere rater hen over året.

Vi går videre til North Media Aviser, der tirsdag meddelte, at selskabet ikke ønsker at drive Helsingør Dagblad fremover. Ejeren vil forsøge at finde en køber til det nordsjællandske dagblad, og hvis det ikke lykkes, lukker Helsingør Dagblad ved udgangen af april. Baggrunden for North Media Avisers beslutning er coronakrisen. Lokalavisen Nordsjælland skal fremover udgives af Hovedstadens Mediehus, der ligeledes er en del af North Media Aviser.

Besparelser hos flere medier

Coronakrisen satte også sit aftryk på en række andre mediehuse i ugens løb. Altinget nedlagde 22 stillinger, Benjamin Media skar otte stillinger, Herning Folkeblad sagde farvel til syv medarbejdere, og alle medarbejdere går i en periode ned i løn. Heartbeats fyrede seks medarbejdere og aftalte også en kollektiv lønnedgang, og Hovedstadens Mediehus nedlægger seks stillinger.

Et overblik over coronakrisens foreløbige konsekvenser for landets mediehuse gav MediaWatch i artiklen her.

TV 2 præsenterede regnskab fredag i sidste uge. I denne uge satte adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen ord på 2019, hvor TV 2 landede over forventningerne, og den aktuelle coronakrise, som TV 2 håber at kunne navigere igennem uden fyringer.

Vi tager lige to TV 2-nyheder mere. Merete Eldrup og Peter Normann, der i 2019 stoppede som hhv. adm. direktør og finansdirektør hos TV 2, fik samlet set 10,9 mio. kr. i fratrædelsesgodtgørelse, da de forlod selskabet. Det viste selskabets årsregnskab, som også indeholdt den anden af de to varslede TV 2-nyheder, nemlig at skønsmænd har sat beløb på TV 2-konkurrenters tab i en reklamesag, der har verseret i årevis. Den kan du blive klogere på her.

Fald i bogsalget

En af sidste uges store historier var de besparelser, som Berlingske Media varslede. De fandt mandag sin afslutning, hvor der blev gennemført afskedigelser både blandt HK-ansatte og redaktionelle medarbejdere. I alt 20 stillinger blev nedlagt, hvoraf otte blev fundet gennem frivillige fratrædelser.

I forlagsbranchen mærkes coronakrisen også. Mens det digitale bogforbrug er i noget nær hopla, så har krisen skåret 30-35 pct. af salget af trykte bøger til private, lød estimatet fra Danske Forlag, der også præsenterede sin årsstatistik for 2019 i ugens løb. Den viste et fald i den samlede forlagsbranches omsætning på 1,6 pct.

Ugens udgave af MediaWatchs podcast Q&co kom som vanligt ud til masserne torsdag. TV 2-indslag med børns ros til statsminister Mette Frederiksen (S) og Radio Louds lancering var blandt emnerne i denne uge, hvor vært Henrik Qvortup var flankeret af medvært Paula Larrain.

Ugens tal

93 – Så mange medarbejdere har Jobindex og Computerworld sendt hjem. Antallet af nye jobannoncer er halveret som følge af coronakrisen, lød det fra Jobindex' adm. direktør, Kaare Danielsen, der understregede, at hjemsendelserne ikke berører Computerworlds redaktionelle udkomme.

Nyt på navnefronten

Irene Strøyer, der senest har haft titel af programchef hos DR, bliver fra 1. maj strategisk chef og en del af ledelsen hos Drive Studios.

Besparelserne hos Berlingske Media betød blandt andet, at Maiken Wexø, der har været ansat hos B.T. siden 2018, forlader koncernen. Det samme gør Jens Christian Hansen, der har været journalist, redaktør og kommentator hos Berlingske Business gennem samlet 23 år.

Hos Sjællandske Medier stopper Morten Werge Kallmayer, selskabets kommercielle direktør, i forlængelse af de besparelser og omlægninger, som selskabet meldte ud i sidste uge.

Dorte Tandrup skifter fra posten som nordisk marketingchef for Viaplay, Viafree og free-tv hos Nent ud med modeforretningen Boozt.

Nordjyske Medier har udnævnt sin nye salgsdirektør, Jeppe Kristensen, som får det samlede ansvar for alle salgsaktiviteter rettet ervhervskunder. Han har været konstitueret på posten siden november og bestred inden da stillingen som salgschef i mediekoncernen i Aalborg og omegn.

Det læste vi i andre medier

Helsingør Dagblad risikerer at være under en måned fra at lukke. Det bliver realiteten, hvis North Media Aviser, der ejer dagbladet, ikke finder en ny køber. Berlingske var på besøg i det nordsjællandske mediehus, efter nyheden kom ud tirsdag.

Radio Loud gik i luften onsdag. Journalisten var med på sidelinjen i den absolut sidste finpudsning af kanalen, inden den gik i luften ved overgangen fra tirsdag til onsdag.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Fik du ikke hørt mediemagasinet Q&co, kan du nå det her:

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere