Medier skyder julen ind med afskedigelser og tilpasninger

I løbet af de seneste uger har en lang række af landets mediehuse skåret forretningerne til. Det har kostet jobs, stillinger og omorganiseringer, og det er langt fra første gang, at mediehusene afslutter året med tilpasninger.
Foto: /ritzau/Niels Hougaard/Arkiv
Foto: /ritzau/Niels Hougaard/Arkiv

December er hjerternes fest, og inden for en måned sænker julefreden sig forhåbentlig for alvor. Men i mediebranchen er slutningen på året også højtid for sparerunder, afskedigelser og tilpasninger af forretningerne.

I år er ingen undtagelse: I løbet af de seneste to uger har syv af landets mediehuse enten gennemført sparerunder eller ændringer i organsationen. Det drejer sig om Information, Jyllands-Posten, Berlingske Media, Politiken, Ekstra Bladet, Politikens Lokalaviser og Helsingør Dagblad.

Vi har med andre ord taget hul på den tid på året, hvor budgetterne for det kommede år lægges, og forretningerne tilpasses. Hos flere af mediehusene betyder det, at lønkronerne skal sænkes for at få økonomien til at hænge sammen i et mediemarked, som fortsat kæmper med at indhente tabte printkroner på digitale tiltag.

"Vores gennemsnitlige indtjening på abonnementssalget falder i lighed med resten af avisverdenen, fordi vi ikke tjener lige så meget på et digitalt abonnement som på et printabonnement. Så selvom vores abonnementstal heldigvis stiger, så falder vores indtægter derfra. Det gør vores annonceindtægter også, og så har vi stigende udgifter til især distributionen," sagde Stine Carsten Kendal, adm. direktør for Information, da avisen i sidste uge annoncerede, at den skal spare 4,5 mio. kr. på lønbudgettet.

Budget årsag til afskedigelse

Hos Jyllands-Posten har man sagt farvel til digital mediedirektør, Jens Nicolaisen. Posten bliver ikke genbesat. Her er beslutningen forbundet med de økonomiske rammer for det kommende år.

"Beslutningen kommer nu, fordi vi kigger ind i et budget for 2018, og vi optimerer hele tiden vores drift. Det er en regulær og entydig økonomisk beslutning," sagde Jacob Nybroe, chefredaktør på Jyllands-Posten, da afskeden med den digitale mediedirektør blev meldt ud.

Andre steder handler ændringerne om at tilpasse forretningen til 2018. Det gælder eksempelvis hos Ekstra Bladet. Avisen lægger an til en offensiv på det digitale indholdssalg, som inden for nogle år skal skaffe 70.000 betalende abonnenter. I den forbindelse nedlægges en stilling som salgschef.

I slutningen af sidste uge ramte endnu en sparerunde, da Ritzaus Bureau meddelte, at fem stillinger nedlægges. Baggrunden er købet af billedbureauet Scanpix af Berlingske Media, som kombineret med Ritzaus køb af Polfoto af JP/Politikens Hus tidligere på året har skabt en række dobbeltfunktioner i den samlede fotoafdeling, fortalte Ritzaus adm. direktør direktør, Lars Vesterløkke.

Afskedigelser rammer bredt

Afskedigelserne hos de forskellige medier rammer bredt ud i organisationerne. Hos Information og Politikens Lokalaviser koster sparerunderne både kommercielle og redaktionelle stillinger, i alt hhv. 9 og 10, mens det på Jyllands-Posten, Helsingør Dagblad og Politiken har kostet stillinger i ledelserne.

Hos Berlingske, som indtil videre står for den største sparerunder målt på antallet af afskedigelser, er det de kommercielle afdelinger, der står for skud. I alt 15 stillinger blev nedlagt i en manøvre, hvor annonceafdelingerne på Berlingske Media og BTMX lægges sammen. De 15 stillinger dækker over 10 HK-ansatte og fem ledere og specialister. Syv af stillingerne blev fundet ved frivillige fratrædelser, mens otte blev afskediget. Dertil kommer, at Berlingskes annoncedirektør Henning Andersen og BTMX's adm. direktør Thomas Raun også stopper.

Også på Politikens Lokalaviser er fem kommercielle medarbejdere blevet afskediget, mens en enkelt bladsalgschef er røget på Ekstra Bladet.

Samme billede sidste år

Billedet af sparerunder og tilpasninger hos dagbladene går igen, hvis vi spoler tiden tilbage til samme periode sidste år.

Her nedlagde TV 2 Nyhederne, TV 2 Teknik, Jysk Fynske Medier, Søndagsavisen, Kristeligt Dagblad, Egmont Publishing, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Sjællandske Medier og DR alle stillinger.

Hos flere af medierne skete det, efter at budgetterne for 2017 var lagt. Eksempelvis hos TV 2 Nyhederne, hvor syv ansatte mistede jobbet. Baggrunden for afskedigelserne var uforudsete udgifter til blandt andet oplæring af nye medarbejdere, barsel under løn og betaling for overarbejde. For at få regnskabet til at gå op i 2017 skulle lønomkostningerne derfor barberes.

"Men vi er blevet mange flere i nyhedsafdelingen over de seneste år, omkring 90 flere siden 2013, så der er nogle afledte omkostninger, som har ramt os i nakken i 2016, og de forsvinder jo ikke i 2017," sagde Mikkel Hertz, TV 2's nyhedsdirektør, til MediaWatch.

I samme periode foretog Børsen, DR og Berlingske Media omorganiseringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også