Ritzau og norsk nyhedsbureau sælger Inflow Media
Ritzaus Bureau og det norske nyhedsbureau NTB sælger virksomheden Inflow Media til metadataselskabet Simply.TV.
Det skriver Ritzaus Bureau i en pressemeddelelse.
Inflow Media indsamler, beriger og leverer video on demand, tv-oversiger og tv-omtaler til distributører, tv-stationer og mediehuse i Danmark, Sverige og Norge.
De to nyhedsbureauer har ejet Inflow Media i fællesskab med henblik på at opbygge et selskab, som kunne udfylde en central position i Norden både digitalt og print.
Ikke kerneprodukt
Udviklingen på printområdet og nye digitale kunder - heriblandt tv-udbydere - har dog flyttet Inflow længere væk fra, hvad der er ”naturligt for et nyhedsbureau,” hedder det i pressemeddelelsen.
”Det har været en spændende rejse og et rigtig godt samarbejde mellem Ritzau og NTB. Men metadata til tv-markedet er hverken Ritzaus eller NTB’s kerneprodukt. Med Simply får de nu en ejer, som netop har dette som deres udelukkende fokus. Dette er godt for alle parter”, udtaler Kamilla Laumark-Møller, der er fungerende adm. direktør i Ritzau, i meddelelsen.
Overtagelsen sker med virkning fra dags dato.
Simply.TV og Inflow Media har været konkurrenter ”med stor respekt for hinanden,” hvorfor salget er et godt match ifølge bestyrelsesformand i Inflow Media og chefredaktør og adm. direktør i NTB, Tina Mari Flem.
”Samlet bliver selskaberne nu en endnu stærkere hovedaktør indenfor metadata for tv i Skandinavien. Vi er meget tilfredse med, at Simply.TV overtager Inflow Media. Simply.TV vil i den grad kunne løfte selskabet til et nyt niveau i fremtiden,” udtaler Tina Mari Flem.
Hovedsæde i Danmark
Simply.TV driver forretning i 22 lande, men har hovedsæde i Danmark.
Siden selskabet blev etableret i 2019, har ledelsen kigget mod Inflow Media som den stærkeste udbyder af metadata i Skandinavien, påpeger Daniel Rühmann, der er driftsdirektør i SImply TV.
”At kunne tilføre deres viden, ekspertise, medarbejdere og teknologi giver os mulighed for at tilbyde endnu stærkere produkter fremadrettet til den kombinerede eksisterende kundebase samt nye kunder. Processen omkring opkøbet har vist os, at det er den helt rigtige virksomhed at få ind i Simply.TV med deres kundeorienterede tilgang, stærke produktforståelse og et fantastisk team,” udtaler han i meddelelsen.
Simply.TV har endnu ikke offentliggjort årsregnskab for 2023. I 2022 havde selskabet en bruttofortjeneste på 5,4 mio. kr. og et overskud på 1,4 mio. kr.
Inflow Media Denmark A/S havde i 2023 en bruttofortjeneste på syv mio. kr og et underskud på 600.000. Selskabets adm. direktør er Carsten Lakner.
Relaterede artikler
Inflow Media Denmark får ny direktør
For abonnenter