Debat: Udgifter til forældet DAB går ud over programmerne

Hvis politikere ønsker mangfoldigt radiomarked, skal radiostationer have optimale muligheder for at skabe godt indhold, frem for at pålægge dem udgifter til at udbygge 30 år gammel DAB-teknologi, skriver Gramex-direktør i replik til BFE.
John Kristensen, adm. dir. Gramex

Laila Kelp Rasmussen fra BFE (brancheforeningen for forbrugerelektronik) bruger alt sin energi på, at få en politisk radiobeslutning, der svarer til, at man vil tvinge danskerne til at købe en gammeldags fastnettelefon – på trods af, at alle danskere er mobile og har en mobil/smartphone og taler, sms’er og skriver på deres tablet på farten.

Fakta er, at DAB er en aldrende teknologi med snart 30 år på bagen – og kan i bedste fald sammenlignes med en fastnettelefon. Og i den periode hvor man har introduceret DAB er der i alt en bestand på ca. 1,5 millioner DAB radioapparater – hvoraf halvdelen allerede skal udskiftes til DAB+ hvis man politisk besluttede sig for den teknologi. Alt imens eksploderer det med mobile tablets, FM radioer i biler og smartphones.

Se på radiolyttere i toget

I alt estimeres det at der er mere end 8 mio. SIM kort ude i mobiltelefoner, smartphones og tablets i Danmark. Og det estimeres at der er ca. 8 mio. FM-radioer – hvoraf ca. 2,2 mio. sidder i bilerne, hvor størstedelen er uden DAB.

Så på den baggrund kan man, som Jesper Jürgensen fra Discovery Networks, sagtens hævde, at med en DAB-bestand på 1,5 mio., hvoraf ca, halvdelen vil være ubrugelige, hvis man overgik til DAB+, at det er via andre teknologier og platforme forbrugerne får deres musik og radio end via DAB.

Disse fakta kan ikke bestrides – heller ikke af BFE, da tallene kommer fra BFE. Og selv hvis vi antog meget hypotetisk, at ingen forbrugere hører musik og radio på deres mobiltelefon – men kun på en traditionel radio – er der stadig 8 millioner FM-radioer i forhold til 800.000 DAB+ radioer – altså fakta 10/1.

Men selv Laila Kelp, som jo skal kæmpe for elektronikproducenter af DAB+ radioer, må nok anerkende at Spotify, Wimp og TDC Play kun kan tilgås på en tablet, smartphone eller PC – og ikke på en DAB radio. Og hvis Laila Kelp stadig er i tvivl, kan hun jo tage en tur i S-toget en almindelig hverdag og se alle de mange togrejsende, og hvordan de hører radio i toget.

Næppe kø til DAB+

Også ud fra en forretningsmæssig vinkel holder ideen om DAB+ ikke vand – idet kommerciel radio skal leve af at sælge reklamer der ”rammer flest mulige forbrugere”. Og her ”rammer” internettet både nationalt og ikke mindst international på tværs af ”landegrænser” – modsat radiofrekvenser der ”kun” sender til landegrænsen. Og dermed en bedre forretnings-case fra starten af. Derfor bliver der ikke kø ved Teracom’s udsalgsbod til DAB+ frekvenser – når man som kommerciel aktør skal forholde sig til ovenstående fakta af solgte terminaler, og dermed hvor forbrugere tilgår musik og radio.

Det bedste politikerne kan gøre for at skabe et bæredygtigt og mangfoldigt radiomarked er at give radiostationerne de bedste muligheder for at skabe noget godt, dansk indhold, der kan konkurrere på et åbent, globalt marked. Det gør politikerne ikke ved at pålægge radiostationerne udgifter til at udbygge og vedligeholde en teknologi, der er forældet inden den er indført. Hver krone radioerne bruger på distribution er en krone mindre til indhold.

Det må derfor være politikernes fornemmeste opgave at fjerne en slukkedato for FM og at skabe bæredygtige radioløsninger, der peger ind i fremtiden og peger derhen hvor forbrugerne tilgår deres musik og radio – nemlig på de 8 mio. FM-radioer og 8 mio. tablets og smartphones og dermed nettet.

Vent på en markedsundersøgelse

Jeg synes derfor, at det ville klæde BFE at bakke op om Gramex, Koda, DR, Radio24syv og SBS’s ønske om at få en 360 graders markedsundersøgelse nu, der netop skal undersøge forbrugernes vaner og den måde og de platforme, som forbrugerne nu og i fremtiden vil tilgå musik og radio på – og så lade en neutral aktør, f.eks. et universitet, kortlægge de fakta, der skal til for at politikere kan træffe det bedst mulige valg for et bæredygtigt kommercielt radiomarked og ikke kun tænke på, at gennemtvinge en gammeldags teknologi, ala fastnettelefonien, for derefter at sende en forbrugerregning af sted på mange milliarder uden mérværdi for forbrugerne.

Fakta ovenfor taler sit tydelige sprog for, hvor der skabes størst kommerciel forretning og størst mangfoldighed.

***********

Medieordførerne mødes den 24. februar for at diskutere en mulig ny revision af køreplanen for DAB-udviklingen i Danmark.

Andre DAB-indlæg:

Debat: Sludder at danskerne ikke køber DAB-radioer

Debat: Teracom og BFE er virkelighedsfjerne

Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Hvor mange har en DAB-radio i lommen? 

Læs mere debat i bunden af disse indlæg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også