En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.02.2015kl. 08.05

Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Hvis al radio går online, vil mange danske radiostationer forsvinde, og dansk musik kommer under voldsomt pres fra hele verdens radiostationer, advarer Teracom i replik til Gramex.
Lars Kierkegaard
Af Lars Kierkegaard, konstitueret adm. direktør, Teracom A/S

I et indlæg på MediaWatch i sidste uge gik direktør John Kristensen fra Gramex overraskende i brechen for at opgive broadcastradio - først DAB og senere som en naturlig og uundgåelig følge heraf også FM.

Gramex's modstand mod DAB er overraskende, når man husker, at DAB har en væsentlig kulturpolitisk fordel sammenlignet med internetradio: DAB beskytter nemlig den danske radiolytning.

Internettet er fantastisk og forrygende, og det har bragt os enorme fremskridt. Og internetradio er et glimrende supplement til vores radiolytning. Men forestillede man sig, at al radio overgik til nettet, ville mange danske stationer forsvinde i internethavet af valgmuligheder med tusinder af radio stationer fra hele verden. For radiostationerne i Danmark - og den danske musik - er truslerne fra internetradio til at tage og føle på. Danske radiostationer vil i mange tilfælde vælges fra og erstattes af populære amerikanske radiostationer.

Pres på dansk økosystem

På den korte bane lyder det måske forjættende for musikerne, hvis Gramex fik lukket for broadcastet radio. Med udgangspunkt i at man som et monopol selv sætter afregningsmodellerne vil man derfor fremover kunne beregne væsentligt større beløb pr. radiostation alene, fordi internettet giver et langt større potentielt lyttertal end FM og DAB, der afgrænser sig til dansk territorium.

Det mest sandsynlige udfald er desværre, at dansk musik skal omstille sig til de samme ændringer, vi for tiden ser i dansk film, der har fået et velfungerende dansk økosystem brudt af internationale giganter som eksempelvis Netflix, YouTube og HBO. Måske tager John Kristensen for givet, at danske online-radiotilbud som dr.dk/radio eller radioplay.dk fortsat vil være lytternes populære valg og lad os håbe, at han får ret. Desværre er det urealistisk at forestille sig, at de danske online radiotilbud ikke vil rystes i kampen mod internationale spillere som usliveradio.com og BBCs iPlayer Radio.

Dansk musik i ny kartoffelkur

Dansk musik har allerede været igennem en svær omstillingsproces i 2000-2003, da omsætningen i branchen styrtdykkede. Siden formåede lovlige digitale musik-tjenester at skabe en forretning af at sælge abonnementer, men omsætningen i branchen har i mange år ligget stabilt langt under de gyldne tider inden årtusindeskiftet.

Måske kan vi ikke forhindre, at amerikanske radiostationer bliver det populære valg i de danske teenageværelser - og at dansk musik skal igennem en ny kartoffelkur. Men vi kan vælge at sikre, at vi i Danmark understøtter de økosystemer, der værner om dansk indhold - både tv, film og musik.

Kulturpolitisk aspekt

Derudover glemmer Gramex, at man i hjemmet ofte lytter til radio, som ikke afspilles fra mobiltelefonen eller computeren. Faktisk foregår kun 7 pct. af radiolytningen i dag via internettet. Hvis vi udelukkende satser på internetradio, skal de danske hjem derfor også ud at skaffe sig nyt udstyr i form af en internetradio til køkkenbordet. De fysiske apparater, som afspiller internetradio er vanskeligere at betjene sammenlignet med en DAB-radio eller en transistorradio, og de danske radiokanaler vil drukne i internethavet af internationale muligheder i en internetradio.

Vi er et lille land, og et lille sprog- og musikområde, som er sårbart for den meget store omverdens enorme indvirkning på os. Derfor er det en kulturpolitisk opgave at sikre, at vi i Danmark har et økosystem, hvor vi har en indflydelse på indholdet og prioriterer den danske musik. Og bør vi tilbyde en digital teknologi som giver maksimal dansk mangfoldighed på radiomarkedet som det er tilfældet med DAB.

Man kan derfor undre sig over, at man i Gramex' bagland og ejerkreds ikke kan se det tudetossede i at kræve DAB og FM lukket og sende dansk musik - som fortsat forsøger at genfinde deres økonomiske fodfæste - i en ny konkurrence.

Teracom-direktør stopper efter uenighed

Ny udviklingschef hos Teracom 

Gatekeeper-kandidat åbner lobbysite

Teracom: Sidste chance for livkraftigt radiomarked

Teracom lover massiv investering i digital radio 

Relaterede artikler:

  • Hvor mange har en DAB-radio i lommen?

  • Storbritannien nærmer sig et FM-sluk

    For abonnenter

  • Usikkerhed om DAB-plan fortsætter

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge