En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
16.02.2015kl. 12.04

Sludder at danskerne ikke køber DAB-radioer

Den løbende debat om DAB's fremtid er drevet af følelser og en del misinformation. Særligt påstande om at ingen køber DAB-radioer, skriver BFE-direktør i replik til Discovery.
Laila Kelp Rasmussen, Direktør i BrancheForeningenElektronik

Det er muntert at følge den til tider følelsesstyrede debat om fremtidens radio. Især når man i Discovery's informationschef Jesper Jürgensens debatindlæg i fredags kan læse, at danskerne ikke gider købe DAB-radioer.

Lad os lige få nogle fakta på plads. Først om DAB salget.

TNS Gallup laver hvert år en analyse for BFE om forbrugeradfærd og køb af forbrugerelektronik. Den er først klar om nogle uger, men heldigvis er tallene indsamlet, og jeg havde held med at plage Gallup til at trække dugfriske tal om salget af DAB-radioer. Eller nærmere om købet, da Gallup i begyndelsen af året spørger danskerne, om de har anskaffet sig en ny DAB-radio i det foregående år.

I 2013 købte 159.000 en DAB-radio, mens 240.598 gjorde det i 2014.

”Der er tale om en stigning på 51 pct., hvilket er en signifikant stigning”, konstaterede Gallup i øvrigt nøgternt om tallene.

Elgiganten udsendte en pressemeddelelse i januar, hvor de konstaterede:

”DAB-radioen har vist sig at være en ekstremt populær julegave, og den har gennem julemåneden haft en salgsvækst på over 50 pct. i forhold til samme periode sidste år,” siger salgschef for radio/tv i Elgiganten, Glenn Manson.

Og Analysehuset GfK melder en stigning i antallet af de klassiske DAB radio devices, hvor de konstaterer en stigning på 24,1 pct. i 2014 sammenlignet med 2013.

Så kan vi ikke lægge den del af debatten død? Danskerne køber DAB-radioer. Punktum.

Salg af udstyr ikke truet

Muntert er det også at se citater fra Jesper Jürgensen eller KODA/Gramex om, at vores medlemmer bare vil sælge nogle DAB-radioer. Fordi sandheden er jo, at hvis danskerne ikke køber DAB-radioer, så køber de jo noget andet til at afspille lyd. Og netværksprodukter er typisk dyrere, da man kan købe en DAB-radio for 300 kr.

Når Gramex i et indlæg hypotetisk spørger om, hvor mange, der har en DAB i lommen, eller Radio 24syv sammenligner DAB med gammeldags transistorradioer, er det svært at lade være med at trække på smilebåndet, når man for en måned siden gik rundt på verdens største elektronikmesse i Las Vegas og så DAB i alt muligt. Gå nu bare ud i butikkerne, eller check under Amazon i UK, hvor der er 1827 hits, når man søger på DAB-radioer i lommeformat. De kaldes i øvrigt ”Personal DAB” og er eminente til løbetræning... særligt hvis man elsker liveradio og løber i en skov uden mobildækning. Så kan vi ikke holde salgsdiskussionen ude af diskussionen.

Hvis undrende læsere tænker, at BFE da burde interessere sig for salget af elektronik, så kan jeg svare betryggende, at det gør vi skam også. Men vores interesse i radioudstyr handler mere om, at vi har samme teknologier og produkter som andre lande. At vi ikke isolerer os i Danmark med vores egen teknologi.

Faktuelt sælges 62-63 pct. af nye biler i Norge og England med indbygget DAB – og andelen er stigende. Schweiz er også godt med. Sverige og Belgien er på vej. Det meste af Europa er ved at indstille sin radiodistribution til DAB, og i mellemtiden taler vi om at droppe DAB i Danmark. Vores naboer får altså en trist køretur gennem Danmark - hvis de ikke vil betale for data i udlandet, som det kræver at streame internetradio. Men danskerne får heller ikke adgang til de samme produkter som resten af EU.

Behov for mangfoldigt marked med udvikling

Afslutningsvist skal der selvfølgelig lyde et kulturpolitisk pip. Og det skyldes, at BFE også repræsenterer de danske tv- og radiodistributører.

Med en massiv konkurrence fra store internationale spillere er det vigtigt for os lokale distributører at tydeliggøre, hvordan vi skiller os ud. Og det unikke for os er selvfølgelig dansk indhold og vores brede pallette af udenlandsk indhold suppleret med masser af lokale nyheder, fiktion, underholdning og sport. Dansk tv, film, radio og musik er vores medlemmers kerneforretning, og derfor er BFE selvfølgelig en del af den kulturpolitiske debat om, hvordan vi sikrer gode rammebetingelser for produktion af dansk indhold.

Vi har brug for et mangfoldigt radiomarked og i høj grad udvikling! DR har historisk haft de fleste landsdækkende FM-kanaler og meget dygtigt fastholdt tre ud af fire lyttere. Men DAB-nettet giver plads til nye landsdækkende kanaler, og det kan give en sundere balance mellem kommerciel radio og DR. Nye spillere betyder selvfølgelig skærpet konkurrence, så jeg forstår modstanden fra Discovery Networks og Radio24syv, men innovation er godt for det danske radiomarked og radiolytterne.

Alsidigheden i DAB kommer selvfølgelig ikke i nærheden af internetradio, men til gengæld bliver andelen af lytning til dansk indhold med garanti højere på DAB end via nettet. Derfor håber jeg, at de danske kulturpolitikere vælger at satse på en stabil infrastruktur for fremtidens radiodistribution, som udsætter danskerne for lokalt indhold. Så kan det godt være, at en masse teenageværelser genlyder af amerikanske radiostationer via tunein.com. Og det skal der være plads til, for internetradio er også fedt. Fremtidens radio er ikke et valg mellem DAB og internetradio – vi skal have begge dele.

Debat: Teracom og BFE er virkelighedsfjerne

Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Hvor mange har en DAB-radio i lommen? 

Relaterede artikler:

  • Jesper Jûrgensen

    Debat: Teracom og BFE er virkelighedsfjerne

  • DR, Discovery og 24syv står sammen om radiokonference

  • Lars Kierkegaard

    Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Business Development

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge