MediaWatch

Minister varsler snarligt udspil mod sexisme

Regeringen vil inden for kort tid præsentere et udspil, der vil indeholde initiativer til bekæmpelse af sexisme, lyder det fra ligestillingsminister.

Ligestillingsminister Mogens Jensen (S). | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

I lyset af den seneste tids debat om sexisme i bl.a. mediebranchen vil regeringen overveje, hvilke nye initiativer der skal til for at bekæmpe problemerne, siger ligestillingsminister Mogens Jensen (S) til Jyllands-Posten.

"Jeg vil ikke komme med delementer nu her, men vi kommer med et samlet udspil med initiativer inden for kort tid. For vi skal udnytte det momentum," siger han til avisen og afviser ikke, at der skal lovændringer på bordet.

Debatten om sexisme og sexchikane blev kickstartet af tv-vært Sofie Linde ved Zulu Comedy Galla. Siden har over 1600 kvinder i mediebranchen skrevet under på en støtteerklæring til opgøret mod sexisme.

Flere nuværende og tidligere ansatte i mediebranchen har berettet om krænkelser eller sexistisk kultur. Flere mediearbejdspladser som TV 2, Ekstra Bladet og Berlingske Media har i forlængelse af beretningerne iværksat eksterne undersøgelser af problemets omfang.

Jysk Fynske og Radio4 retter fokus mod forebyggelse af sexisme: "Vi skal flytte os yderligere"

DR henter hjælp til at forhindre sexisme fremover

Berlingske får indberetninger om sexisme på avisen – koncernen sætter undersøgelse i gang i hele huset

TV 2-topchef lover livtag med kultur og hård tone i nyhedsafdelingen: "Vi er klar til at tage de opgør, der skal tages"

DMJX sætter gang i ekstern sexisme-undersøgelse blandt praktikanter 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs