Forbund laver e-håndbog til sociale medier

Med en ny guide ønsker Dansk Journalistforbund at hjælpe medlemmerne med mulige faldgruber i forhold til blandt andet mediejura og markedsføring på sociale medier.
Dansk Journalistforbund vil hjælpe medlemmer med at undgå juridiske og etiske faldgruber på sociale medier. | Foto: Rasmus S. Høyer, Jyllands-Posten.
Dansk Journalistforbund vil hjælpe medlemmer med at undgå juridiske og etiske faldgruber på sociale medier. | Foto: Rasmus S. Høyer, Jyllands-Posten.

Er et retweet ikke lig med enighed på Twitter, og kan jeg blive fyret for ytringer på sociale medier?

Med guiden ”Sociale medier på arbejde” er Dansk Journalistforbund klar til at tage hånd med nogle af de gængse spørgsmål og faldgruber, som journalister støder på, når de bruger sociale medier.

”Om man er journalist, kommunikatør, fotograf eller andet, så er der mange faldgruber og gråzoner, som er vigtige at kende, inden man risikerer at komme i klemme juridisk, økonomisk eller moralsk,” skriver fagforeningen på portalen.

Guiden er delt op i fire underkategorier og dækker spørgsmål om sociale medier og ophavsret, mediejura, sociale medier og din ansættelse samt markedsføring.

Unge-medier opruster på Snapchat

Berlingske nupper ny social media-redaktør fra JP

Børsen åbner betalingsmur via sociale medier

Global: Facebook til kamp mod "lokke-overskrifter"

BT finder afløser for digital redaktør i egne rækker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også