MediaWatch

Global: Facebook til kamp mod "lokke-overskrifter"

Facebook vil sortere ud i vage overskrifter på artikler, der skal lokke brugerne til at klikke, Opbremsning i digitale abonnenter hos New York Times, Selskab bag CNN tilbyder frivillige fratrædelser hundredvis af medarbejdere.

Facebook til kamp mod vage overskrifter

”Nogen gav sakse til nogle børn. Her er, hvad der så skete”. Vage overskrifter – såkaldt ”clickbait" - som her oversat fra Upworthy er den seneste kampplads for Facebooks algoritme. Det skriver Facebook i et blogindlæg. Ifølge det sociale netværk ønsker 80 pct. af brugerne på Facebook konkrete overskrifter, der hjælper dem med at vurdere, om de vil læse artikler helt til ende. Derfor begynder Facebook nu at ”træne” den algoritme, der bestemmer, hvad brugerne ser i deres nyhedsfeed, til at sortere overskrifter med kendte clickbait-vendinger fra.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs