Kresten Schultz: PR-branchen mangler fælles platform
Selvom om PR-branchen vinder terræn i forhold til de klassiske reklamebureauer, så har den på en række punkter stadig ikke fundet sine egne ben.
Sådan lyder budskabet i en medieklumme i Berlingske af Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør i Lead Agency og tidligere kommunikationsdirektør på Det Kongelige Teater og hos Coca-Cola i Norden samt tidligere chefredaktør på Aktuelt og Dagbladet Dagen.
Han efterlyser blandt andet et fagligt ståsted for PR på universiteterne, hvor den tværfaglige disciplin som oftest ifølge Schultz Jørgensen ”højest optræder som kuriosum på andre kommunikationsfag”. Det andet store problem er etikken.
”Faget er stadig famlende”
”Udfordring nummer to handler om, at de 'sager', der opstår i medierne ikke kun handler om dårlig faglighed, men også om manglende etik. Reklamebureauer kan lave dårlige kampagner, men når PR-firmaer får ørerne i maskinen, handler det tilsyneladende om kommunikation på kanten af både lov og moral, om manipulation og fordækt lobbyisme,” skriver han i Berlingske.
Den sidste store udfordring er ifølge direktøren, at der ikke er monopol at udføre PR, så enhver i princippet kan slå sig op med et PR-bureau. Han efterlyser derfor et fælles ståsted for branchen.
”Faget er stadig famlende på vej ind på scenen. Det vokser langt mere end de fleste andre kommunikationsdiscipliner, men det mangler stadig en fælles, faglig platform, der styrker vores omdømme,” skriver han i Berlingske.