MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

På trods af udsigten til senere servering på beværtningerne er der ikke gået komplet campari og terassevin i Mediedanmark endnu - og vil du, kære læser, være sikker på at du ikke har misset noget i genåbningseuforiens tåge, så kom med på denne uges rundtur i branchen.

Vi begynder med to af de store begivenheder i hver sin ende af ugen:

Mandag trådte Danmarks nye ophavsretslov formelt set i kraft. Det samme gjorde en ny artikelvisning på Facebook som direkte reaktion på lovændringen, der udspringer af et EU's copyright-direktiver. Techkoncernens nordiske chef for public policy forklarede hvorfor i dette interview. Den begrænsede artikelvisning trak fredag kritik fra de private mediers organisation Danske Medier, som kaldte den uvarslede ændring for "en magtdemonstration."

Fredag skydes EM i herrefodbold igang. Noget af den monomentale turnering spilles på dansk jord, og bl.a. derfor har Nordic Entertainment Group satset stort ved at erhverve sig de danske rettigheder til samtlige 51 kampe. Læs, hvilke forventninger Nents salgsdirektør har til den markante investering, her.

Nye spillere på mediebanen

Vi hopper videre til Sverige, og så alligevel ikke, for Nexiko, et af Sveriges største uafhængige produktionsselskaber, er i fuld gang med et indryk på det danske marked. Nexiko vil ifølge dem danske filials adm. direktør, Emma Kronqvist, bl.a. gøre sig gældende med egenudviklede formater.

En anden ung aktør i det danske medielandskab er podcastbureauet Podads, som sælger kommercielle partnerskaber for en stribe uafhængige podcasts. Læs, hvordan bureauets adm. direktør, Anne-Kathrine Pommergaard, regner med, at et sats på programmatisk annoncesalg vil give Podads en konkurrencefordel her.

Grundlovsdag blev af medieveteranen Mads Brügger markeret med publiceringen af de første artikler på nyhedsbrevet Frihedsbrevet, hvis gratis nyhedsbrev "Fri Mads" foreløbigt har 10.000 tilmeldte. Frihedsbrevets kommercielle direktør forklarede tirsdag, at det gratis nyhedsbrev er et vigtigt fundament for opbygningen af den abonnementsbase, mediet skal leve af på sigt.

Egmont, røde tal og lukninger

Fra en af Danmarks nyeste medievirksomheder rykker vi til en af de ældste, nemlig Egmont. Koncernens publicistiske arm, som i løbet af det sidste år skiftede navn til Story House Egmont og konsoliderede ledelsen af divisionerne i Europa under ét med Per Kjellander i spidsen, er ved at være back on track, ifølge den nye topchef. Læs, hvordan forretningsfødderne blev fundet - efter et presset 2020 endte med et tocifret millionunderskud.

Vi dvæler ved omstruktureringer i Egmont-regi, for Nordisk Film valgte endegyldigt at lægge esport-satsningen ES North i graven efter tre år med voksende millionunderskud. Ifølge deres regnskab blev ES Norths sidste leveår det dyreste med et underskud på 15,9 mio.

Også i DR Nyheder er der lagt om. Broadcasteren meddelte onsdag, at den har droppet den ene af de to ekstraudgaver af TV-Avisen, der er blevet sendt kl. 7 siden første corona-nedlukning - men samtidig beholdes den ekstra, korte, udgave af TV-Avisen, som sendes kl. 12. Nyhedschef Thomas Falbe fortæller om sine overvejelser om dén sag her.

På trods af den relativt høje nyhedsinteresse under corona lukkede Bladkompagniet - distributionsselskabet, som Berlingske Media og JP/Politikens Hus ejer i fællesskab - 2020 med sit tredje og største underskud de seneste fem år. Selskabets direktør forventer bedring i år, men regnskabet kan blive et af de sidste for Bladkompagniet, der står over for en fusion med Dansk Avis Omdeling (DAO), der fik et godt 2020.

Ny lov og larmende stilhed om Loud

Kulturministeren har givet syn for, at årets afslutning af Folketingets lovbehandling ikke nødvendigvis betyder, at politikerne slår benene op.

Onsdag bad Joy Mogensen (S) Finansudvalget om en genåbning af puljen til kompensation af coronaramte produktionsselskaber. Puljens betingelser har indeholdt en hul, som en håndfuld produktionsselskaber er faldet ned i - og derfor skal vilkårerne nu ændres, så flere kan søge om de 10,3 mio. kr. puljen stadigvæk indeholder.

Og torsdag var kulturminister Joy Mogensen (S) kaldt i samråd om den omdiskuterede ungdomskanal Radio Loud. Her forsøgte udvalgsmedlemmer at få svar på, om Loud lever op til sin sendetilladelse. Læs, hvordan det gik, her.

Den nye tech-orienterede ophavsretslov, som blev vedtaget i sidste uge, trådte som sagt i kraft mandag. Indeværende medie tog derfor en snak med Producentforeningen og Copydan Verdens TV for at finde ud af, hvad den opdaterede lov betyder for rettighedshavere og -forvaltere. Spoiler alert: det er svært at sige noget præcist om endnu - men der er alligevel rosende ord til lovgivningen.

Ministeren har også været inde over kulturområdets dele af genåbningsplanen, der blev forhandlet på plads natten til torsdag. Med den nye plan i hånden kan landets biografer se frem til "nærmest" normale tilstande efter 1. august, forklarede direktør i Danske Biografer Lars Werge. Forstå hans forbehold med denne artikel.

Ugens tal

1,63 mia. kr. Det er størrelsen på den bøde, som Google accepterede at betale i et forlig med franske konkurrencemyndigheder, der i en undersøgelse har dokumenteret, at techkoncernen har misbrugt sin dominerende position på markedet for onlineannoncer i landet.

Nyt på navnefronten

Louise Bruun Høfler skal løbe Jyllands-Postens satsning på lokaljournalistikken i gang i Randers, hvor hun efter sommerferien begynder som lokalredaktør på JP Randers.

Katrine Jo Andersen overtager formandsrollen i Foreningen for Undersøgende Journalistik for John Hansen.

Thomas Røn Larsen fratræder sin stilling som annoncedirektør på Politiken, som leder efter en afløser.

Stine Hove Marsling tiltræder den nye stilling som kommunikations- og marketingchef hos Nuuday, som forbereder sig på skilsmissen med TDC Net.

Dennis Kragelund bliver ny chefredaktør for TV 2 Østjylland.

Phie Ambo bliver ny bestyrelsesleder for Statens Kunstfond

Det læste vi i andre medier

De store, globale streamingtjenester har i flæng lovet, at de vil poste flere og flere penge i produktion af indhold på lokale sprog i de lande, de er tilgængelige - herunder Danmark. Og det er jo som udgangspunkt godt nyt for lokale produktionsselskaber, der kan få amerikanske budgetter til europæisk indhold - men det kan blive en glidebane, for indholdets kvalitet, der stadig skal appellerer internationalt. Financial Times har analysen.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs