MediaWatch

Google betaler milliardbøde for misbrug af markedsposition på onlineannoncer

I et forlig med franske konkurrencemyndigheder har Google accepteret en bøde på 220 mio. euro samt forpligtet sig til at ændre vilkår på sine platforme for onlineannoncer.

Isabelle de Silva står i spidsen for de franske konkurrencemyndigheder. | Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix

Googles moderselskab, Alphabet Inc., har indgået et principielt forlig med franske konkurrencemyndigheder, der i undersøgelse har dokumenteret, at techkoncernen har misbrugt sin dominerende position på markedet for onlineannoncer i landet. Det skriver flere medier, herunder Reuters.

Techgiganten har som del af forliget godtaget at betale en bøde på 220 mio. euro - godt 1,63 mia. kr. Bøden er blevet reduceret fra et højere beløb, som de franske myndigheder ikke har offentliggjort, da Google har indvilliget i at lave tekniske ændringer til sine annoncetjenester, som gør, at annoncører kan gøre brug af tredjepartsselskaber på lige vilkår med Googles egne indenfor techkoncernens Ad Manager-platform.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs