MediaWatch

Vagthund vil bekæmpe skjult reklame på nettet med guide

Ny guide skal lære bloggere at holde sig på den rigtige side af markedsføringsloven.

Grænserne mellem markedsføring og redaktionel omtale er et tilbagevendende diskussionspunkt i det voksende marked for blogs.

Forbrugerombudsmanden har derfor formuleret en guide til bloggere, der skærer reglerne ind til benet, skriver myndigheden.

”Der har været tvivl om, hvornår og hvordan et blogindlæg skal markeres som reklame. Vi klæder nu bloggerne på, så det bliver nemmere at overholde reglerne for skjult reklame,” siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, der råder bloggere til at varedeklarere indlæg som reklame, hvis de er i tvivl, så de er sikre på ikke at komme på kant med markedsføringsloven.

Baggrunden er bl.a. en sag fra sidste år, hvor Forbrugerombudsmanden afgjorde, at en bloggers omtale af et latte-produkt var reklame, men ikke markeret som sådan, selvom omtalen var "bestilt" og lavet efter aftale med virksomheden bag.

Guiden er det seneste skridt i en øget opmærksomhed omkring den markedsføring, der finder sted på blogs. I sommer gik de skandinaviske forbrugervagthunde i samarbejde om at bekæmpe skjult reklame på sociale medier. Som MediaWatch tidligere har skrevet, har forbrugermyndigheden generelt sat lup på de nye annonceformater som native advertisin:

"Det er et område, vi har arbejdet effektivt med i et års tid. Vi har kunnet se, at markedet er i vækst. Vi ser eksempler på grænsen af lovgivningen, og vi får også uopfordrede henvendelser. Derfor arbejder vi hos Forbrugerombudsmanden på at tydeliggøre kravene for annonceidentifikation over for annoncørerne," sagde souschef hos Forbrugerombudsmanden, Katrine de Neergaard, til MediaWatch i august.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs