Vagthund vil bekæmpe skjult reklame på nettet med guide

Ny guide skal lære bloggere at holde sig på den rigtige side af markedsføringsloven.

Grænserne mellem markedsføring og redaktionel omtale er et tilbagevendende diskussionspunkt i det voksende marked for blogs.

Forbrugerombudsmanden har derfor formuleret en guide til bloggere, der skærer reglerne ind til benet, skriver myndigheden.

”Der har været tvivl om, hvornår og hvordan et blogindlæg skal markeres som reklame. Vi klæder nu bloggerne på, så det bliver nemmere at overholde reglerne for skjult reklame,” siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, der råder bloggere til at varedeklarere indlæg som reklame, hvis de er i tvivl, så de er sikre på ikke at komme på kant med markedsføringsloven.

Baggrunden er bl.a. en sag fra sidste år, hvor Forbrugerombudsmanden afgjorde, at en bloggers omtale af et latte-produkt var reklame, men ikke markeret som sådan, selvom omtalen var "bestilt" og lavet efter aftale med virksomheden bag.

Guiden er det seneste skridt i en øget opmærksomhed omkring den markedsføring, der finder sted på blogs. I sommer gik de skandinaviske forbrugervagthunde i samarbejde om at bekæmpe skjult reklame på sociale medier. Som MediaWatch tidligere har skrevet, har forbrugermyndigheden generelt sat lup på de nye annonceformater som native advertisin:

"Det er et område, vi har arbejdet effektivt med i et års tid. Vi har kunnet se, at markedet er i vækst. Vi ser eksempler på grænsen af lovgivningen, og vi får også uopfordrede henvendelser. Derfor arbejder vi hos Forbrugerombudsmanden på at tydeliggøre kravene for annonceidentifikation over for annoncørerne," sagde souschef hos Forbrugerombudsmanden, Katrine de Neergaard, til MediaWatch i august.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også